Zoeken
ELZ Oostende-Bredene - WGC het Voorland -
Voor welke concrete uitdaging biedt uw praktijkvoorbeeld een oplossing/inspiratie?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn chronische patiënten goed en toch efficiënt opvolg zodat ik ruimte vrij maak in mijn agenda voor corona/griep gerelateerde taken?
Wat heeft u gedaan?
Samen met de patiënt medicatie op orde krijgen
Hoe heeft u dat georganiseerd?
Vraag aan uw patiënt om bij het eerstvolgend preventief chronisch consult een lijstje op te maken van de medicatie die nodig is voor de komende 3-6 maanden. Probeer samen met uw patiënt de medicatielijst in het EMD up-to-date te brengen. Zo wordt er ook goed bijgehouden wat de patiënt inneemt en hoe lang hij/zij met de medicatie vooruit kan.
Waarom is het een succesvol voorbeeld?
Dit is een mooi voorbeeld van het empoweren van uw patiënt en bevordert het elektronisch voorschrijven in de toekomst toe.
Heeft u tips of zijn er valkuilen om op te letten?
Vergeet deze lijst niet te synchroniseren met Vitalink. Geef duidelijk aan dat de meegegeven voorschriften slechts 3 maanden geldig zijn.

ELZ Kemp en Duin - Huisartsenkringen Prometheus en Bree-Oudsbergen -
Voor welke concrete uitdaging biedt uw praktijkvoorbeeld een oplossing/inspiratie?
Hoe kunnen we huisartsen beter beschermen tijdens een huisbezoek aan een corona (verdachte) patiënt ?
Wat heeft u gedaan?
Een gemeentelijke vervoersdienst voor huisartsen georganiseerd. Dokters die op huisbezoek gaan bij patiënten met een mogelijke corona-besmetting, kunnen gebruik maken van een busje met chauffeur.
Hoe heeft u dat georganiseerd?
Het oorspronkelijke voorstel komt van de huisartsenkringen Prometheus en Bree-Oudsbergen. In samenwerking met de eerstelijnszone Kemp en Duin en de lokale besturen van Genk, Oudsbergen en Bree is het mogelijk gemaakt een busje met chauffeur ter beschikking te stellen voor ritten binnen de drie gemeenten. Huisartsen konden vooraf een rit reserveren. De chauffeur werd afgeschermd door een plexiglaswand en droeg het nodige beschermingsmateriaal. De huisarts kon achteraan in het busje plaatsnemen, waar voldoende ruimte is voor het wisselen van beschermingsmateriaal na een consultatie.
Waarom is het een succesvol voorbeeld?
Door gebruik te maken van de vervoersdienst kunnen de huisartsen zichzelf makkelijker beschermen tegen een mogelijke besmetting. Het is een goed voorbeeld van de samenwerking tussen kring, ELZ en lokale besturen.

ELZ Gent - WGC de Sleep -
Voor welke concrete uitdaging biedt uw praktijkvoorbeeld een oplossing/inspiratie?
Hoe houd ik mijn patiënten op de hoogte van praktijkafspraken en veranderende (covid-19) richtlijnen? En hoe verminder ik de telefoonbelasting met betrekking tot vragen hierover?
Wat heeft u gedaan?
Binnen het wijkgezondheidscentrum hebben we een nieuwsbrief opgesteld voor belangrijke mededelingen. Daarin zeten we ook steeds de antwoorden op veelgestelde vragen, de zogenoemde FAQ.
Hoe heeft u dat georganiseerd?
De nieuwsbrief hebben we op veel verschillende manieren verspreid; via de website, via onze facebookpagina, maar ook per post naar (oudere) patiënten die hebben aangegeven dat ze de nieuwsbrief graag op papier ontvangen. Door de nieuwsbrief via verschillende kanalen te verspreiden hopen we heel de patiëntenpopulatie te bereiken. Sinds we gebruik maken van een nieuwsbrief merken we dat patiënten minder naar de praktijk bellen voor kleine vragen waarop het antwoord op de FAQ staat. Dit reduceert onze telefonische belasting flink.
Enkele voorbeelden van online nieuwsbrieven:
Waarom is het een succesvol voorbeeld?
Het heeft de druk op ons secretariaat verminderd en we krijgen positieve reacties van patiënten .
Heeft u tips of zijn er valkuilen om op te letten?
In tijden van corona kunnen nieuwsberichten ook veilig getoond worden op een wachtkamerscherm i.p.v. fysieke nieuwsbrieven ten toon te stellen.

ELZ Antwerpen Oost - -
Voor welke concrete uitdaging biedt uw praktijkvoorbeeld een oplossing/inspiratie?
Hoe voorzie ik de continuiteit van zorg voor mijn patiënten als ik als solo-arts uitval door ziekte of tijdelijk afwezig ben?
Wat heeft u gedaan?
Samen met een aantal solopraktijken uit onze streek zijn we "een virtuele samenwerking" aangegaan. We gebruiken nu allemaal éénzelfde EMD-systeem in onze praktijk. Bij spoedoproepen of bij afwezigheid vervangen we elkaar. De vervangende arts heeft alleen dan inzage in het dossier van andermans patiënten voor de nodige medische informatie.
Hoe heeft u dat georganiseerd?
Het idee is ontstaan op basis van een artikel in de HANU van enkele jaren geleden getiteld: 'Van solohuisarts naar huisartsen onder één dak (HOED). Een gedeeld EMD wordt omschreven als de eerste stap naar de HOED. Wij hebben verder niet die ambitie, maar dit werkt erg prettig.
Waarom is het een succesvol voorbeeld?
Als soloarts is het belangrijk om opvang te voorzien voor patiënten en zo de continuiteit van zorg te garanderen. De COVID-19 crisis heeft ons doen inzien dat het beter is dit al in de praktijkwerking te integreren dan ad hoc te moeten organiseren.
Heeft u tips of zijn er valkuilen om op te letten?
We werken nog niet zo lang volgens dit systeem. Het is belangrijk met elkaar te blijven overleggen over de (tevredenheid van) de werking.

ELZ Oostende-Bredene - WGC het Voorland - Vaccinatie
Voor welke concrete uitdaging biedt uw praktijkvoorbeeld een oplossing/inspiratie?
Structuur vinden in de telefoonbelasting en de werklast verdelenWat heeft u gedaan?
Werk waar mogelijk met een systeem van kleurencodes voor dringendheid en taakdelegatie.
Hoe heeft u dat georganiseerd?
Leid een verpleegkundige of medisch secretaresse op tot het bevragen van patiënten naar bepaalde symptomen op basis van een beschreven triage-protocol. Op basis hiervan kan een Excel-lijst aangemaakt worden waar de gegevens van de patiënt genoteerd worden en aangemerkt worden met een bepaalde kleur van dringendheid. Hieronder wordt verstaan hoe snel de persoon opnieuw dient gecontacteerd te worden en wie deze taak op zich kan nemen. Eventueel kan men in de agenda momenten blokkeren waarbij de arts de patiënten terugbelt volgens prioriteit/kleur. Als voorbeeld kan hier genomen worden: Rood = dringend contacteren door huisarts Oranje = vraag afhandelen in vragenuurtje Groen = niet-dringende vraag en eventueel opvolgen door verpleegkundigeWaarom is het een succesvol voorbeeld?
Goed triëren en delegeren is noodzakelijk om de huisartsenpraktijk werkbaar en toegankelijk te houden.