Domus Medica vormt een juridisch aanspreekpunt voor haar leden. Indien u juridische advies nodig heeft, stel dan uw vraag met dit formulier. Uiteraard zullen wij zo spoedig mogelijk reageren.
Als huisarts wordt U regelmatig geconfronteerd met juridische zaken. Zowel bij het uitoefenen van Uw beroep, als bij de omkadering ervan. Er kunnen vragen rijzen over het beroepsgeheim, patiƫntenrechten, de deontologie, een overeenkomst, enzovoort.
In een nieuwe samenwerking bundelen Domus Medica, SBB Accountants en Adviseurs en Acerta hun krachten om huisartsenpraktijken in Vlaanderen een uitgebreide associatiebegeleiding te bieden. Dit partnerschap combineert de expertise van drie toonaangevende organisaties om huisartsen te voorzien van juridisch, sociaalrechtelijk, btw-technisch en fiscaal advies, waardoor zij zich volledig kunnen concentreren op de zorg voor hun patiƫnten.
Het dienstenpakket dat door deze alliantie wordt aangeboden, omvat:
- Juridisch advies: ondersteuning bij de opmaak van samenwerkingscontracten en/of andere juridische documenten die cruciaal zijn voor de werking van een huisartsenpraktijk.
- BTW-advies: btw-screening van de gewenste samenwerkingsvorm en opmaak van de nodige clausules en documenten met betrekking tot btw.
- Sociaalrechtelijke begeleiding: advies over arbeidsrecht, personeelsbeleid en de naleving van sociaalrechtelijke verplichtingen.
- Fiscale ondersteuning: op maat gemaakt fiscaal advies om te zorgen voor een optimale, financieel gezonde praktijk.
Domus Medica is verantwoordelijk voor de intake van praktijken, waarna ze worden doorgestuurd naar SBB accountants en adviseurs en/of Acerta voor het opstellen van een contract. Aan de hand van de informatie dat Domus Medica verschaft heeft tijdens deze eerste gesprekken, zal SBB verder gaan met de opmaak van de overeenkomst van kostenassociatie of oprichting van een kosten- of professionele vennootschap. Acerta gaat op hun beurt dan weer kijken welke begeleiding zij specifiek voor die individuele praktijk kunnen aanbieden. Zij gaan verder met de opmaak van de samenwerkingsovereenkomst "delen van personeel".
De begeleiding van SBB accountants en adviseurs is inclusief: advies omtrent associaties op juridisch, fiscaal en btw-vlak, de opmaak van de eventuele overeenkomst voor de aanvraag van de vrijstelling zelfstandige groepering en de aanvraag van de vrijstelling zelfstandige groepering en eventuele kleine ondernemingsregeling. De opmaak van een eventuele huur- of dienstverleningsovereenkomst (t.a.v. zelfstandige groepering, artsen, paramedici etc.), een eventuele aandeelhoudersovereenkomst, begeleiding inzake vastgoed en het rechtzetten/advies inzake niet-conforme situatie in het verleden valt hier niet onder.
De begeleiding van Acerta omvat de opmaak van een overeenkomst delen van personeel (gelinkt aan de globale overeenkomst voor het delen van kosten opgemaakt door SBB), instructies voor het opzetten van de payroll en de opmaak van een bijlage aan de arbeidsovereenkomst voor bestaande werknemers. De effectieve opzet van de payroll en aansluiting bij de RSZ, de opmaak van het arbeidsreglement of de arbeidsovereenkomst voor nieuwe werknemers, advies rond het loon (inschaling, voordelen en optimalisatie) en ander HR-advies valt hier niet onder.
Verder kan U ook voorbeeldovereenkomsten voor een samenwerking van korte duur (vervanging), tijdelijke samenwerking met intentie tot associatie en verhuur van een praktijkruimte bekomen.
Transparantie is van belang. Domus Medica geeft daarom ook duidelijk welke tarieven van toepassing zijn. Bij interesse kan u steeds mailen naar juridisch.advies@domusmedica.be.
Verder verwijzen we graag naar de algemene voorwaarden en de privacyverklaring met betrekking tot de juridische dienstverlening van Domus Medica.