Verzekerbaarheid en facturatie

Verzekerbaarheid: eTar (of eTarificatie)

Ziekenfondsen bewaren administratieve verzekerbaarheidsgegevens van patiënten in beveiligde databanken. Deze gegevens hebben betrekking op de rechten van een patiënt op het vlak van terugbetaling van geneeskundige verstrekkingen. Een zorgverlener kan via MyCareNet de actuele verzekerbaarheidsgegevens van de patiënt raadplegen en op basis daarvan bepalen hoeveel het remgeld bedraagt dat de patiënt moet betalen voor een specifieke prestatie. 

In de erkende softwarepakketten voor huisartsen is MyCareNet geïntegreerd. De verzekerbaarheid van de patiënt kan dus rechtstreeks vanuit het eigen EMD worden opgevraagd als de zorgverlener is ingelogd op eHealth en het eID van de patiënt is ingelezen.

Facturatie via eAttest, eFact en Mediprima

Om patiëntenzorg digitaal af te rekenen zijn er momenteel 3 verschillende manieren (zie tabel): 

  • eAttest bij factureren in het kader van contante betaling
  • eFact bij factureren volgens de derdebetalersregeling
  • Mediprima voor patiënten die ten laste zijn van het OCMW

 

eAttest en eFact

In alle erkende EMD-softwarepakketten voor huisartsen zijn eAttest en eFact geïntegreerd, zodat aanvragen voor vergoeding van prestaties rechtstreeks naar de ziekenfondsen worden verstuurd. Waar eFact oorspronkelijk enkel gebruikt mocht worden voor patiënten met een voorkeursstatuut qua terugbetaling, is het veralgemeend gebruik van eFact voor alle patiënten sinds 01/01/2022 wel toegestaan, ongeacht het statuut. 

Mediprima

De dienst Mediprima maakt het mogelijk om ook de facturatie voor patiënten waarvoor het OCMW tussenkomt elektronisch te laten verlopen door een factureringsbestand te bezorgen aan de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV). Het zal gaan om een afzonderlijk bestand, los van de zendingen met betrekking tot de facturatie aan de verzekerden van de HZIV. Naast facturatie kan voor deze patiënten - naar model van eTar - ook opgevraagd worden welk deel door wie zal betaald worden (POD maatschappelijke integratie, OCMW of patiënt). 

 

TABEL ONDER REVISIE !

 eAttesteFactMediprima
Door wie te gebruiken?

Huisarts

HAIO (in naam PO)

Verpleegkundige (indien zelfstandig)

Huisarts

HAIO (in naam PO)

Verpleegkundige (indien zelfstandig)

Huisarts

 

Verpleegkundige (indien zelfstandig)

Voor welke prestaties?Raadplegingen en huisbezoeken, alook technische prestatiesRaadplegingen en huisbezoeken, alsook technische prestaties.Raadplegingen en huisbezoeken, alsook technische prestaties.
Voor welke patiënten?Alle patiënten met Belgische ziekteverzekeringAlle patiënten met Belgische ziekteverzekeringPatiënten waarvoor het OCMW tussenkomt
Verplicht gebruik? Patiënt met verhoogde tegemoetkoming, raadpleging op afstandPatiënten waarvoor het OCMW tussenkomt
Geïnformeerde toestemming?Ja, algemene voorwaarde voor elektronische communicatie tussen zorgverlener en ziekenfonds.Ja, algemene voorwaarde voor elektronische communicatie tussen zorgverlener en ziekenfonds.Niet noodzakelijk, de registratie in Mediprima via het OCMW impliceert toestemming voor gegevensdeling met OCMW.
Wat betaalt patiënt?Volledig honorarium (+supplement)Remgeld (+supplement)Geen betaling door patiënt (volledig via OCMW)
Wie krijgt (terug)betaling?Patiënt ontvangt terugbetaling van het ziekenfondsZorgverlener ontvangt aanvullende betaling van het ziekenfondsZorgverlener ontvangt betaling via HZIV (OCMW)
Wanneer doorsturen?De dag zelf, u kan de datum niet wijzigen. Bij getuigschriften mbt. toekomst of verleden volgt altijd een weigering.Maximum 1x per dag gebundeld doorsturen naar MyCareNet (uiterlijk binnen 2 jaar). Aangewezen frequentie is wekelijks. Maximum 1x per dag gebundeld doorsturen naar HZIV via MyCareNet (uiterlijke termijn opgelegd door HZIV).
Extra infoWebsite RIZIVWebsite RIZIVWebsite POD MI

 

Bij foutmeldingen in het kader van eAttest en eFact, kan u op deze pagina de status van deze diensten nagaan.

Elektronisch factureren verplicht

Vanaf 1 september 2025 bent u als huisarts verplicht om elektronisch te factureren voor ambulante medische verstrekkingen. Dat betekent dat u geen papieren getuigschrift meer mag meegeven met de patiënt, en communicatie met de ziekenfondsen vanaf dan volledig elektronisch gebeurt. Naast minder administratie en een verlaagd risico op fouten, kan de verwerking en uitbetaling ook sneller gebeuren. 

De verplichting om elektronisch te factureren gaat op 1 september 2025 in - bij gebruik van zowel eAttest als eFact. Vandaag is er nog geen duidelijkheid of het gebruik van Mediprima op die datum ook verplicht zal worden of dat dit wordt uitgesteld.

Uitzonderlijk kan facturatie nog op papier: artsen 67+ op 1 januari 2023, facturatie buiten de praktijk waarbij elektronisch factureren technisch onmogelijk is en in geval van overmacht (vb. storing bij MyCareNet). Het is daarom essentieel dat u ook na 1 september 2025 nog papieren getuigschriften ter beschikking hebt. U kan deze bestellen via Medattest.

Een FAQ van het RIZIV bevat een lijst met antwoorden op de meest gestelde vragen betreffende deze verplichting.

 

Niet te verwarren met de verplichting om in een Belgische B2B-context elektronisch te factureren via PEPPOL. Meer informatie in het artikel 'Moet je als huisarts ook elektronisch factureren?' of via de webinar op 2 september 2025.

Publicatie datum
19 jul 2018
Revisiedatum
22 jul 2025