Casus procesflow en praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeelden

Heeft u een praktijkvoorbeeld dat ook andere praktijken kan helpen? Ging u of uw praktijk aan de slag met de adviezen? Uw input is nodig om de adviezen steeds grondiger te kunnen onderbouwen. Zowel kleine voorbeelden als grondig uitgewerkte praktijkvoorbeelden kan u steeds bezorgen via deze weg. Wij gaan hier verder mee aan de slag.

Nieuwsgierig naar voorbeelden uit andere praktijken? U vindt allerlei voorbeelden terug op de pagina met praktijkvoorbeelden. Dit overzicht zal steeds aangevuld worden met voorbeelden die worden ingezonden.

 

Casus procesflow

In de procesflow wordt de casus van een patiënt met een acute nierkoliek stap voor stap beschreven en wordt de link gelegd naar een aantal adviezen over de verschillende domeinen heen. Deze procesflow vormt een inspirerende rode draad doorheen de Adviezen voor een Kwaliteitsvolle Huisartsenpraktijk en geeft een eerste idee van wat de adviezen voor de praktijk kunnen betekenen.

09:05 uurMeneer Dimitrov heeft plots zeer hevige rugpijn gekregen. Na vijf minuten is de pijn beter maar even later begint de pijn opnieuw en moet hij braken. 
09:15 uurZijn zoon Peter belt naar de praktijk. Hij komt op een keuzemenu en kiest nummer twee voor een urgentie. Na enkele keren overgaan, neemt de onthaalmedewerkster op. De onthaalmedewerkster heeft recent nog een opleiding ‘Communicatie met patiënten met een dringende hulpvraag’ gevolgd. Zij overloopt een paar vragen, herkent de urgentie en schakelt door naar dokter Martin.

Praktijkinformatie voor patiënten
De praktijk biedt nuttige praktijkinformatie aan via verschillende bronnen.

Praktijkinformatie voor patiënten
Voor dringende zaken beschikt de praktijk over een spoedlijn.

Opleiding medewerkers
Alle medewerkers van de praktijk nemen regelmatig deel aan vormingsactiviteiten.

09:16 uur

Peter vertelt het verhaal van zijn vader, dokter Martin stelt nog enkele vragen en besluit dat het wellicht om een nierkoliek gaat. Meneer Dimitrov kan meteen naar de praktijk komen. Zijn afspraak wordt op de agenda ingeboekt op een urgentie-slotje. De praktijk heeft namelijk interne samenwerkingsafspraken gemaakt zodat patiënten met dringende medische problemen snel geholpen kunnen worden. Hiervoor wordt urgentie-slotjes voorzien op de agenda. Deze kunnen enkel geboekt worden door een arts. De praktijkassistente wordt steeds verwittigd door de arts wanneer dergelijk slotje geboekt wordt. Zodat zij de daarop volgende afspraken kan verzetten naar een later tijdstip.

Peter zal meekomen om te vertalen. Dokter Martin verwittigt de praktijkassistente, mevrouw Jensen, dat Meneer Dimitrov meteen naar kabinet twee geleid mag worden en vraagt haar om de afspraak van twee van zijn volgende patiënten te verzetten naar een later moment.

Interne samenwerkingsafspraken
De praktijk houdt een register bij van alle samenwerkingsafspraken.

Patiënt centraal
Er wordt samen met de patiënt naar een oplossing gezocht om de impact van communicatieproblemen op de kwaliteit van de zorg te beperken en veilige en patiënt-gecentreerde (of persoonsgerichte) zorg te kunnen garanderen.

09:30 uurPeter is nog nooit op de praktijk geweest maar herkent het gebouw onmiddellijk. Hij vindt niet onmiddellijk een parkeerplaats, dus zet zijn vader af aan de voordeur en gaat zelf verder op zoek naar een parkeerplaats.Fysieke toegankelijkheid van het praktijkgebouw
Het praktijkgebouw is fysiek gemakkelijk toegankelijk.
09:32 uurMeneer Dimitrov belt aan en wacht in het veiligheidssas. Hij toont zijn paspoort zodat mevrouw Jensen zijn identiteit kan bevestigen. Dokter Martin laat meneer Dimitrov binnen en opent het elektronisch dossier van meneer Dimitrov met zijn paspoort.

Onderhoud en technische veiligheid van het praktijkgebouw
Er zijn maatregelen genomen betreffende diefstal- en inbraakpreventie in en rond de praktijk.

Onderhoud en technische veiligheid van het praktijkgebouw
Er zijn bouwkundige en/of elektronische veiligheidssystemen aanwezig om agressie in en rond de praktijk te beperken.

Elektronisch Medisch Dossier op orde
De praktijk heeft een Elektronisch Medisch Dossier (EMD) voor iedere patiënt en zorgt ervoor dat deze up-to-date is.

09:35 uurDe anamnese verloopt moeizaam omwille van de taalbarrière. Dokter Martin geeft zijn patiënt een urinepotje om zo volgens de richtlijnen een correcte diagnose van nierkoliek te kunnen stellen. Meneer Dimitrov begrijpt dat hij een urinestaal moet leveren. Dokter Martin toont het toilet voorbehouden voor patiënten. De dipstick bevestigt hematurie. Dokter Martin ziet in het EMD van meneer Dimitrov dat er geen contra-indicatie is voor NSAID’s en haalt een diclofenac ampul uit de voorraad.

Evidence-Based Medicine
De huisarts streeft in zijn zorg voor de patiënt naar een sterke wetenschappelijke onderbouwing zoals omschreven in gevalideerde richtlijnen en dit op maat van de patiënt.

Uitrusting en ruimten
Het praktijkgebouw heeft een wachtzaal met toegang tot toiletruimte voorbehouden voor patiënten.

Elektronisch Medisch Dossier op orde
De praktijk heeft een Elektronisch Medisch Dossier (EMD) voor iedere patiënt en zorgt ervoor dat deze up-to-date is.

Middelen en materialen
Noodzakelijke medicatie is aanwezig in de praktijk en wordt volgens de vereiste opslagcondities bewaard op een niet-toegankelijke plaats voor onbevoegden.

09:40 uurPeter arriveert in de consultatie. Tijdens de anamnese krijgt meneer Dimitrov een nieuwe pijnaanval met bewegingsdrang. Dr. Martin dient de diclofenac intramusculair toe. 
09:45 uur

Dr. Martin geeft advies over urinesteenlijden en geeft een elektronisch voorschrift mee voor pijnmedicatie. Hij ondersteunt zijn uitleg met een patiëntenfolder.

Dr. Martin noteert alle gegevens op de correcte plaats in het elektronisch dossier van meneer Dimitrov en codeert de diagnose urinesteenlijden.

Patiënt centraal
De patiënt wordt volledig geïnformeerd over zijn gezondheid, behandelopties en risico’s.

Elektronisch Medisch Dossier op orde
De gezondheidsgegevens van de patiënt worden zoveel mogelijk gecodeerd en gestructureerd geregistreerd.

Digitaal communicatieplatform
De huisartsen schrijven de medicatie op elektronische wijze voor.

09:50 uurDe kolieken van meneer Dimitrov zijn beter. Peter en meneer Dimitrov zijn tevreden dat meneer Dimitrov snel geholpen is maar vinden het jammer dat er weinig parkeerplaatsen zijn in de buurt van de praktijk. Dr. Martin toont begrip hiervoor en neemt deze opmerking mee naar de volgende teamvergadering om dit probleem te bespreken.Klachten en incidenten
De praktijk gebruikt op een systematische wijze de ervaringen uit de klachten en incidentenanalyse om de kwaliteit van de zorg en de patiëntveiligheid te bevorderen.
Publicatie datum
04 okt 2021
Revisiedatum
25 apr 2025