Grondig beheer van middelen en materialen

Adviezen

  • Alle ruimtes in de praktijk zijn ingericht met de juiste apparatuur en instrumenten naargelang het doel van de ruimte.
  • De huisartsen kunnen beschikken over een dokterstas voor noodgevallen.
  • Noodzakelijke medicatie is aanwezig in de praktijk en wordt volgens de vereiste opslagcondities bewaard op een niet-toegankelijke plaats voor patiënten.

Beschrijving

Consultatieruimtes voor huisartsen en paramedici vereisen een andere keuze van instrumentarium en apparatuur. Echter, voor een optimaal gebruik van de ruimte kan het zinvol zijn dat verschillende disciplines eenzelfde consultatieruimte delen. Bij de multipele inzetbaarheid van een ruimte dient dan ook rekening gehouden te worden met alle medewerkers die van de ruimte gebruik maken.

Denk naast de consultatieruimtes ook aan de andere ruimtes in de praktijk. Zo kan het bijvoorbeeld een goed idee zijn om een digitaal wachtkamerscherm te voorzien in de wachtruimte. Hiermee kan je patiënten informeren en/of vermaken. Dit heeft een positief effect op de gemoedstoestand en de tevredenheid van patiënten.

In de praktijk is een dokterstas aanwezig die kan meegenomen worden in geval van een urgentie. Voor de inhoud van deze urgentietrousse en de noodzakelijke medicatie verwijzen we naar de richtlijn van Domus Medica.

Er zijn samenwerkingsafspraken rond het beheer van de stock van apparatuur, instrumentarium en medicatie. Bij de aanschaf van materialen wordt het duurzaamheidsaspect in rekening gebracht.

Reflectie

Wat zijn noodzakelijke materialen en middelen? Bespreek binnen de praktijk wat als essentieel aanzien wordt. Denk hierbij aan een spirometer, elektrocardiogram, automatische externe defibrillator (AED)… Hoewel een reanimatie zeldzaam is in een praktijk kan defibrillatie levensreddend zijn als ze binnen een paar minuten plaatsvindt. Echter, de kosteneffectiviteit van een AED in de praktijk is allerminst aangetoond. We kunnen ons de vraag stellen of de aanschaf van een AED als minimaal moet aanzien worden in de praktijk. Zowel de kosteneffectiviteit als de maatschappelijke verwachting moeten meegenomen worden in deze beslissing.

Bronnen

  • Expertisedomein Praktijkorganisatie Domus Medica
  • The Royal Australian College of General Practitioners. Standards for general practices. 5th edn. East Melbourne, Vic: RACGP. 2017.
  • NPA. (2015). Kwaliteitsnormen voor de Nederlandse huisartsenpraktijk. NHG-Praktijkaccreditering versie 2.1. Utrecht: NPA. Norm 14-15. 2015.
  • Mout P, Dijkstra R, et al. Een AED in de huisartsenpraktijk: nuttig en noodzakelijk? Huisarts en Wetenschap. 2009
  • Philips H, De Sutter A, Buylaert W, De Paepe P, Calle P, Schrans D. Aanbeveling voor goede medische praktijkvoering. Gebruik van medicatie bij urgenties. Huisarts Nu 2008;37:472-504.
  • Wicke D.M, Lorge, R.E, Coppin, R.J, Jones, K.P. The effectiveness of waiting room notice-boards as a vehicle for health education. Fam. Pract., 11(3) 292-295. 1994.
  • Pruyn, A.T.H., Smidts, A. Effects of waiting on the satisfaction with the service: beyond objective time measures.International Journal of Research in Marketing, 15(4), 321-334. 1998.
Deze pagina werd laatst bewerkt in:
okt 2021
Gerelateerde adviezen
Heeft u een vraag of opmerking of ging uw praktijk aan de slag met de adviezen?
Laat het ons weten! 
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.