Uitgebreide praktijkinformatie voor patiënten

Adviezen

  • De praktijk biedt nuttige praktijkinformatie aan via verschillende bronnen.
  • De praktijk informeert de patiënten over de bereikbaarheid en de beschikbaarheid van de praktijk.
  • De praktijk informeert de patiënten over de procedure in geval van nood tijdens en buiten de kantooruren.
  • Voor dringende zaken beschikt de praktijk over een spoedlijn.

Beschrijving

De praktijk voorziet haar patiënten van duidelijke en toegankelijke informatie. Dit kan via digitale communicatie (bijvoorbeeld via de website), schriftelijke communicatie (bijvoorbeeld in een praktijkfolder of via een informatiescherm) en mondelinge communicatie. Het is belangrijk om deze informatie eventueel ook in verschillende talen aan te bieden, afhankelijk van de patiëntenpopulatie.

Volgende informatie is belangrijk om mee te delen met de patiënten:

  • de visie en missie van de praktijk;
  • het beschikbare zorgaanbod;
  • het huishoudelijke reglement;
  • de praktijkmedewerkers en hun contactgegevens;
  • een online systeem voor het maken van afspraken;
  • interessante websites;
  • actualiteiten;
  • de klachtenregeling van de praktijk.

Om deze informatie up-to-date te houden wordt aangeraden om één keer per maand deze informatie na te kijken.

Verder is het belangrijk voor patiënten om de bereikbaarheid en de beschikbaarheid van de zorg tijdens en buiten de openingstijden van de praktijk te weten. Eventueel kan het geografische zorggebied (praktijkgebied) waarbinnen de praktijk patiënten inschrijft en patiënten verzorgt, aangeduid worden.

Patiënten dienen te weten waar ze terecht kunnen voor dringende zaken buiten de praktijkuren. De telefoonnummers van de wachtpost en de spoedeisende hulp worden hiervoor meegedeeld. Verder beschikt de praktijk over een aparte spoedlijn voor dringende zaken tijdens de kantooruren. Deze spoedlijn kan best bemand worden door iemand met voldoende ervaring om een juiste inschatting te kunnen maken (triage). Voor een intercollegiaal overleg kan de praktijk een aparte lijn voorzien.

De praktijkinformatie moet waarheidsgetrouw, objectief, relevant en verifieerbaar zijn, maar ook wetenschappelijk onderbouwd. De praktijkinformatie mag niet aanzetten tot overbodige onderzoeken of behandelingen, noch mag ze het ronselen van patiënten tot doel hebben. De praktijkinformatie vermeldt de bijzondere beroepstitel(s) waarover de gezondheidszorgbeoefenaar beschikt. Deze bepaling sluit niet uit dat de gezondheidszorgbeoefenaar ook kan informeren over bepaalde opleidingen waarvoor geen bijzondere beroepstitel bestaat (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, HGR, 2019).

Adviezen rond gezondheidsvoorlichting zijn opgenomen bij het thema Patiënt Centraal, waar ook een lijst van bronnen die gebruikt kunnen worden bij patiëntenvoorlichting terug te vinden zijn.

Reflectie

Voor patiënten is het belangrijk dat ze voldoende informatie hebben over een praktijk. Deze informatie moet verstaanbaar zijn voor alle patiëntengroepen. De praktijk moet via kanalen deze informatie aanbieden zodat de patiënt direct de juiste informatie kan vinden.

De continuïteit van zorg is zowel voor de patiënt als voor de huisarts erg belangrijk. Een patiënt met een dringende hulpvraag moet zowel tijdens als buiten de kantooruren weten waar hij of zij zo snel als mogelijk terecht kan voor medische hulp.

Bronnen

  • Domus Medica. Expertisedomein ICT.
  • Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Hoge Gezondheidsraad. (2019). Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg, afdeling 9 Praktijkinformatie [Website]. Geraadpleegd op 23 juni 2023 via http://www.ejustice.just.fgov.be/
  • NHG. (2018). Handleiding voor het opzetten van een kwaliteitssysteem in een huisartsenpraktijk versie juni 2018. Utrecht: NHG. 8. Toegang tot de zorg, 9. Triage, 10. Praktijkinformatie.
  • NPA. (2015). Kwaliteitsnormen voor de Nederlandse huisartsenpraktijk. NHG-Praktijkaccreditering versie 2.1. Utrecht: NPA. Artikel 10. Praktijkinformatie, Artikel 11. Bereikbaarheid, Artikel 16. Triage.
  • Schoenmakers, B., De Lepeleire, J., & Aertgeerts, B. (2014). Praktijkmanagement voor de huisarts. Leuven: Acco. p. 41-46.
  • The Royal Australian College of General Practitioners. (2017). Standards for general practices (5th ed.). East Melbourne, Vic: RACGP. Criterion GP 1.1 Responsive system for patient care, Criterion GP 1.2 Home and other visits, Criterion GP 1.3 Care outside of normal opening hours, Criterion C 1.1 - Information about your practice, Criterion C 1.2 - Telephone and electronic communications, Criterion C 1.4 - Interpreter and other communication services, Criterion C 1.5 - Costs associated with care initiated by the practice.
Deze pagina werd laatst bewerkt in:
mei 2025
Heeft u een vraag of opmerking of ging uw praktijk aan de slag met de adviezen?
Laat het ons weten! 
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.