Juridische dienstverlening

Inleiding  Stel uw vraag  Nieuws  FAQ  Documenten

Domus Medica start met juridisch advies

Huisartsen zijn steeds meer manager van hun praktijk. De zorg voor hun patiënten komt op de eerste plaats, maar daarnaast zijn er heel wat administratieve, personeels- en juridische kwesties op te lossen. Domus Medica wil huisartsen maximaal ondersteunen in deze bijkomende taken en richt daarom een adviesdienst voor juridische vragen op. 

Hoe moet ik een associatieovereenkomst opstellen? Waarop moet ik letten? Wat moet er in een vervangingsovereenkomst staan? Is een instapsom toegelaten? Kan ik patiëntengegevens doorgeven? En mag het beroepsgeheim in bepaalde gevallen doorbroken worden? 

Huisartsen krijgen met tal van deze vragen te maken, die ze tijdens hun medische opleiding amper hebben gezien. Vaak wordt verwacht dat ze hiervan ook op de hoogte zijn, maar in de praktijk gaat het vaak om gespecialiseerde of ingewikkelde dossiers. 

Bovendien is, net als de medische wereld, ook de juridische wereld steeds in evolutie en zijn er vaak aanpassingen in de wetgeving. 

Om aan deze stijgende vraag naar juridisch advies tegemoet te komen heeft Domus Medica een eigen juridische dienst opgericht. Zowel leden van Domus Medica als niet-leden kunnen hierop een beroep doen. Daarnaast zullen juridische kwesties en evoluties meer op onze website en in onze nieuwsbrief aan bod komen. 

Juridische dienstverlening