De Summer of Sumehr campagne: voor meer en betere Sumehrs

Waarom een Sumehr-campagne?

De Sumehr (Summarized Electronic Health Record) bestaat al sinds 2005 als digitale gezondheids-samenvatting van het elektronisch medisch dossier. Hoewel sommige huisartsen zich intussen de gewoonte hebben aangeleerd om na iedere consultatie consequent een (nieuwe) Sumehr aan te maken, blijven anderen worstelen met het up-to-date houden van dossiers en het genereren van meer en betere Sumehrs. 

Uit statistieken blijkt dat vandaag iets minder dan de helft van alle Vlamingen geen Sumehr heeft. Daarnaast blijken de gegevens, bij burgers die wel over een Sumehr beschikken, niet altijd correct, volledig en actueel te zijn. Vanuit deze context is een vicieuze cirkel ontstaan waarbij de wacht- en spoeddiensten geen moeite doen om een Sumehr op te zoeken aangezien deze vaak ontbreken of onvolledig zijn, en anderzijds huisartsen die hun Sumehrs niet bijwerken omdat er toch niet naar wordt gekeken.

Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, organiseren Domus Medica en Huisartsenvereniging Gent jaarlijks de 'Summer of Sumehr', met als doel het stimuleren van huisartsen om werk te maken van meer en betere Sumehrs. Hiertoe worden sensibiliseringsacties afgewisseld met praktische tips en vormingen over goed dossierbeheer. Uit onderzoek blijkt immers dat minder ervaren artsen soms moeilijkheden hebben om juist in te schatten welke informatie relevant is voor de Sumehr, terwijl een deel van de oudere artsen eerder de vaardigheden lijkt te missen om deze informatie correct te registreren in hun EMD en hieruit een Sumehr te exporteren.  

Positieve aanpak via lokale kringen

De campagnes zijn bewust luchtig en positief, met zomerse visuals, praktische tips en herkenbare voorbeelden. De materialen en nieuwsbrieven - die telkens een ander perspectief van de Sumehr belichten - worden door Domus Medica en Huisartsenvereniging Gent voorbereid en jaar na jaar door meer lokale huisartsenkringen en wachtpostgebieden verspreid. 

Via centrale boodschappen als ‘Een gezondheidssamenvatting voor iedereen’ en ‘Zorgcontinuïteit zonder zorgen’ wordt benadrukt dat kwaliteitsvolle Sumehrs niet alleen bijdragen aan betere zorg voor de patiënt, maar ook aan de gemoedsrust van de huisarts in het kader van gedeelde zorg. De huisarts die zijn Sumehrs op orde heeft, kan bij wijze van spreken zorgeloos op vakantie vertrekken.

Met brede steun van politiek en industrie

In 2023 zette de toenmalig Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin - Hilde Crevits - zich graag mee achter dit initiatief en engageerde zich als meter van deze campagne. Daarnaast sluit de Summer of Sumehr nauw aan bij de ambities van federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke. Dankzij de New Deal zullen huisartsen - naast hun consultaties - bijkomend vergoed kunnen worden voor de opvolging van hun patiënten. Via dit nieuwe financieringsmodel kunnen huisartsenpraktijken een verpleegkundige aanwerven die heel wat taken kan opnemen, zoals bijvoorbeeld dossierbeheer.

Dankzij een subsidie van het Departement Zorg konden de zomercampagnes uitgebreid worden met een volledig vormingsaanbod, gericht op 'Goed dossierbeheer en kwaliteitsvolle Sumehrs'. Sensibiliseren is immers goed... maar praktische tips en vorming nog beter. Bij deze campagnes kunnen we steeds rekenen op de steun en medewerking van de software-aanbieders voor zowel huisartsenpraktijken als -wachtposten, waarvoor dank!

Aanbevelingen voor optimalisatie van de technologie

Naast huisartsen sensibiliseren en stimuleren voor meer en betere Sumehrs en hen hier maximaal bij te ondersteunen, koppelt de campagne ‘Summer of Sumehr’ ook aanbevelingen terug richting de partijen die verantwoordelijk zijn voor de achterliggende technologie. We stellen immers vast dat - ondanks het feit dat de Sumehr vandaag 20 jaar bestaat - de technologie ook beter kan en moet. Doorheen de campagnes, tijdens de vormingen en via contact met relevante stakeholders werden verschillende tekortkomingen blootgelegd; zowel wat het Sumehr-concept zelf betreft als bij de implementatie in de softwarepakketten en de visualisatie in verschillende patiëntportalen. 

Het Summer of Sumehr-projectteam bundelde al deze lessons learned als aanbevelingen richting de beleidsmakers. Zo worden de inzichten uit dit project op een duurzame manier vertaald naar input voor toekomstige ontwikkelingen. Alle aanbevelingen zijn hier terug te vinden, maar alvast een klein voorsmaakje:

  • In het algemeen moet er bij de ontwikkeling en implementatie van eHealth-toepassingen meer aandacht zijn voor eenduidigheid van coockbooks en dienen homologatietesten voor de software meer nauwgezet en periodiek te worden georganiseerd met meer oog voor gebruiksgemak en gegevensuitwisseling in de volledige keten en over regiogrenzen heen. Meer uniformiteit en controle zal er bovendien voor zorgen dat bij overdracht van dossiers minder moeilijkheden optreden.
  • Aangezien de kwaliteit van de Sumehr rechtstreeks correleert met die van het EMD, dient verder ingezet te worden op technologie om huisartsen te ondersteunen bij goed en meer efficiënt dossierbeheer; bvb. een barometer met audit en feedback en een automatische archivering van bepaalde medicatie en/of zorgelementen.
  • Door geautomatiseerde processen – zoals het openen van een Sumehr als een patiënt zich meldt bij de wachtpost of het versturen van een notificatie naar de patiënt wanneer zijn of haar Sumehr werd  geüpdatet – kunnen huisartsen extra gestimuleerd worden om werk te maken van meer en betere Sumehrs, en er tijdens de wachtdienst mee aan de slag te gaan.
  • Er werd vastgesteld dat bij zowel familiale risico’s als DNR-2 bepaalde informatie verloren gaat doorheen de keten, waardoor informatie ontbreekt of gemisinterpreteerd kan worden (bvb. cervixkanker ipv cervixkanker bij moeder). Dergelijke fouten dienen op korte termijn bijkomend onderzocht en bijgestuurd te worden.
  • In afwachting van integratie tussen het EMD van de huisarts en het WZC-dossier, dient ook het zorgteam in het woonzorgcentrum leesrechten te krijgen. Daarnaast dient verder werk te worden gemaakt van de modulaire Sumehr om ook aan andere beroepsgroepen toegang tot (bepaalde delen van) de Sumehr te verlenen. 

Onze aanbevelingen werden reeds overgemaakt aan het Vlaams Departement Zorg, Vitalink en RIZIV. Hun inbreng en opvolging is onontbeerlijk om hierin verdere stappen te zetten. Uiteraard zijn Domus Medica en Huisartsenvereniging Gent bereid om vervolgacties mee te ondersteunen.

Ook bij de EMD-vendors werden al wat problemen aangekaart en samen zijn al wat kleine issues verholpen. Echter blijken er vooral fouten te ontstaan bij de uitwisseling tussen de verschillende systemen, en zijn diepgaande ketentesten nodig om te onderzoeken waar het juist misloopt. Een deel hiervan kan mogelijks rechtstreeks verholpen worden door de toekomstige overschakeling naar het Belgian Integrated Health Record (BIHR) en de International Patient Summary (IPS), waar andere expliciet als aandachtspunt meegenomen moeten worden in deze ontwikkelingen.

Publicatie datum
30 jul 2025
Revisiedatum
06 aug 2025