Elke burger verdient een Sumehr
Intussen is duidelijk geworden dat een goede Sumehr van grote waarde is. Elke burger zou er dan ook één moeten hebben. Je weet immers nooit wanneer iemand onverwacht op de wachtpost of spoed belandt. Op zo een moment kan een volledige en correcte gezondheidssamenvatting het verschil maken.
Sinds corona gebruiken meer burgers patiëntenportalen als Mijngezondheid.be, MyHealthViewer en CoZo. Daar kunnen zij ook zelf de eigen Sumehr inkijken. Het is hierbij belangrijk om patiënten goed te informeren over het belang van de Sumehr en de beveiliging bij gebruik. Door samen te bekijken welke informatie wordt vastgelegd en gedeeld, kan de juistheid worden gegarandeerd waardoor de kwaliteit van de Sumehr stijgt. Bovendien kunnen zij op die manier een actievere rol opnemen in het eigen zorgproces.

Het Vlaams Patiënten Platform maakte een brochure over de Sumehr waarin patiënten aangemoedigd worden om hier met hun huisarts over in gesprek te gaan. Downloadbare brochure en bijkomende informatie voor patiënten via deze link.
Belangrijk om weten is dat de wetgever bepaalde regels heeft omtrent de Sumehr. Zo moet de patiënt steeds geïnformeerd worden over de aanmaak ervan, mag de patiënt dit weigeren, en heeft deze het recht om bepaalde gegevens weg te laten.
Hoe omgaan met gevoelige gegevens?
Voor zorgverleners is volledigheid belangrijk, maar tegelijk maken veel patiënten zich zorgen over wat er dan allemaal in zo’n Sumehr staat. Somatische diagnoses in de Sumehr lijkt voor iedereen vanzelfsprekend, maar bij psychiatrische aandoeningen, intrafamiliale problemen of verslavingen is het lastiger. Sommige patiënten vrezen een stigma of vooroordelen, zeker bij zorgverleners die men minder goed kent. Voor huisartsen is deze afweging vaak moeilijk: alles opnemen of rekening houden met wensen van patiënten om privacygevoelige info weg te laten?
Alvorens te beslissen om bepaalde informatie daadwerkelijk weg te laten, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met de patiënt over het doel van de Sumehr en het belang van volledigheid. Daarnaast zijn patiënten vaak ook onvoldoende vertrouwd met het concept therapeutische relatie waardoor ze niet correct kunnen inschatten hoe gegevens gedeeld worden en wie daar toegang toe heeft. Door dit goed uit te leggen, worden al veel (onterechte) bezorgdheden verholpen.
Hieronder getuigen twee artsen over de meerwaarde van een volledige Sumehr en over hoe zijzelf omgaan met de bezorgdheid van hun patiënten omtrent het delen van gevoelige informatie. Nog meer detail in het artikel 'Zet ik alles in de Sumehr?'.
Items in het EMD labelen als 'vertrouwelijk'
Indien een patiënt toch echt aangeeft om bepaalde gegevens niet te willen delen, dan voorzien de EMD-pakketten de mogelijkheid om bepaalde items af te schermen voor een Sumehr-export. Speciaal voor deze Sumehr-campagne herwerkten alle softwareproviders hun instructies over het toevoegen van een vertrouwelijkheidslabel aan een element in het patiëntendossier:
- CARECONNECT: handleiding over confidentialiteit van de Sumehr
- DAKTARI: instructievideo
- HEALTHONE: korte handleiding en instructievideo
- MEDISPRING: FAQ over Sumehr met instructievideo over vertrouwelijke elementen
- NEXUZHEALTH: instructievideo
- MEDIPORTAL: korte handleiding