Continue en grondige opleiding van medewerkers
Adviezen
- Alle medewerkers van de praktijk nemen regelmatig deel aan vormingsactiviteiten.
- Nieuwe medewerkers in de praktijk krijgen een adequate opleiding over de praktijkvoering en/of de omgang met patiënten.
Beschrijving
Levenslang leren en kennis vergaren is een vereiste voor huisartsen. Vormingen hebben als doel om de praktijkvoering van de huisarts te verbeteren. Huisartsen kunnen inzetten op continue professionele vorming door deel te nemen aan kwaliteit verbeterende projecten, casusbesprekingen, journal clubs, online leermethoden, vormingsactiviteiten en Lokale Kwaliteitsgroepen (LOK). In ruil krijgen zij financiële ondersteuning, het accreditatieforfait. Het is belangrijk bij de keuze van vormingen aandacht te hebben voor eigen leerdoelen gebaseerd op de persoonlijke leernoden en leerbehoeften.
Alle medewerkers binnen de praktijk (bijvoorbeeld de praktijkassistenten en Verpleegkundigen in de Huisartsenpraktijk; VIHP) spelen ook een belangrijke rol bij het verlenen van een veilige en kwaliteitsvolle zorg en ook zij hebben daarom behoefte aan vorming. Deze kunnen gericht zijn op hoe je moet communiceren met patiënten, het gebruik van een computerprogramma, het gebruik van de medische terminologie en het overlopen van de praktijkvoering zoals het maken van samenwerkingsafspraken en het bijhouden van het medisch dossier.
Verder is het belangrijk dat alle medewerkers een basisvorming reanimatie volgen. Hierdoor kunnen ze medische urgenties herkennen wanneer patiënten onwel worden in de wachtkamer of aan de receptie. Een basisvorming reanimatie kan gevolgd worden bij het Rode Kruis.
De overheid voorziet een extra financiële ondersteuning indien u inzet op extra vorming voor de verdere professionalisering van de samenwerking.
Reflectie
De geneeskunde verandert voortdurend. Daarom is het belangrijk om als huisarts regelmatig vormingen te volgen om het medisch handelen up-to-date te houden. Hierdoor dragen huisartsen bij tot een betere zorgkwaliteit. Het is essentieel dat zij aandacht hebben voor continue professionele vorming.
Voor alle medewerkers binnen de praktijk is het ook belangrijk om vorming te volgen over de praktijkvoering en omgang met patiënten.
Het is belangrijk om binnen de praktijk blinde vlekken te detecteren en gericht medewerkers bij te scholen. Een praktijk die de continue professionele vorming van medewerkers ondersteunt, stagiairs en HAIO’s begeleidt, bevordert hierdoor de kwaliteit van de zorg.
Bronnen
- Domus Medica. (2023). Financiële ondersteuning voor huisartsen (vroeger: Impulseo). [Website]. Geraadpleegd op 15 januari 2025 via https://www.domusmedica.be/financiele-ondersteuning
- Expertisedomein Kwaliteit en Vorming Domus Medica. (z.d.).
- Expertisedomein Praktijkorganisatie Domus Medica. (z.d.).
- Grouwels, D., Seuntjens, L., & Vanden Bussche, P. (2008). Dokteren met kwaliteit (Deel 1: 6.2 De plaats van continue professionele vorming). Antwerpen: Standaard Uitgeverij nv.
- Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. (2021). Accreditatie van artsen en apothekers-biologen. [Website]. Geraadpleegd op 1 december 2020 via https://www.inami.fgov.be/nl/professionals/individuelezorgverleners/artsen/kwaliteit/accreditering/Paginas/default.aspx
- Rode Kruis. (2021). Leer eerste hulp. [Website]. Geraadpleegd op 1 december 2020 via https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/volg-een-opleiding/
- Schoenmakers, B., De Lepeleire, J., & Aertgeerts, B. (2014). Praktijkmanagement voor de huisarts: Levenslang leren en kennis en vaardigheden doorgeven: Bijblijven en opleiden in de praktijk. Leuven: Acco.
- The Royal Australian College of General Practitioners. (2017). Standards for general practices (5th ed.). East Melbourne, Vic: RACGP.