Wachtposten Vlaanderen kapittelt Maggie De Block

28 sep 2017

Het auditverslag van de huisartsenwachtposten door onderzoeksbureau Möbius kan op weinig instemming rekenen van Wachtposten Vlaanderen. Dat lanceert zelf een aantal aanbevelingen voor de minister.

Op vraag van de medicomut belastte minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) onderzoeksbureau Möbius met een audit van de huisartsenwachtposten in België anno 2016. Een jaar nadat het oorspronkelijk klaar moest zijn, stelde Möbius in juni van dit jaar de resultaten voor aan de taskforce. Binnen die taskforce werd al op 7 juli het nieuwe beleid inzake wachtposten en niet-planbare zorg voorgesteld. Met deze reactie wil Wachtposten Vlaanderen zowel reageren op de audit als op de nieuwe beleidsvisie. De organisatie geeft meteen ook een eigen visie mee.

Een eerste punt van kritiek van Wachtposten Vlaanderen op de audit heeft betrekking op de methodologie. Zo verwijt men Möbius dat de drie wachtposten die effectief bezocht werden, niet representatief zijn voor het geheel. Ook de kwaliteit van de cijfers in het rapport worden in vraag gesteld. Maar niet alleen de cijfers worden gecontesteerd, dat geldt ook voor de conclusies die Möbius uit het cijfermateriaal trekt. Zo is Wachtposten uitermate verbaasd dat Möbius nergens de kostenefficiëntie van de centrale inning van de honoraria bespreekt. Nochtans zijn de gevolgen van een centrale inning groot: de kostprijs neemt toe omdat er meer administratie vereist is, maar ook de veiligheid en de herverdeling tussen jong en oud komen er sterker uit. “Het is wat ons betreft veelzeggend over de kwaliteit van het onderzoek dat men dit fenomeen ‘centrale inning’ dat sterke gevolgen heeft voor de standaardbetoelaging door het RIZIV van een huisartsenwachtpost zelfs niet opmerkt of bespreekt in het rapport.”

Wachtposten Vlaanderen formuleert maar liefst 22 aanbevelingen als reactie op de audit en op de beleidslijnen die De Block in juli voorstelde.

  1. Waar mogelijk streven naar één wachtpost per 100.000 inwoners
  2. Landelijke dekking van wachtposten
  3. Eerst starten met nieuwe gebieden in te kleuren vooraleer netwerkstructuren te vormen
  4. Netwerken zijn mogelijk maar moeten bottom-up ontstaan vanuit samenwerkingsmodellen
  5. Netwerken zijn mogelijk voor een gebied van maximaal 250.000 inwoners
  6. Landelijke uniformiteit inzake start- en stopuur in heel Vlaanderen.
  7. Duidelijkheid over start van de wachtdienst: wordt dit 18 uur?
  8. Duidelijkheid over de organisatie van de weekwacht en gepaste financiering hiervoor
  9. Dezelfde toekenning van financiën en bedragen per kostenpost voor gelijksoortige wachtposten
  10. Eén totaalbudget voor wachtpost/netwerk met vrijheid om dit te beheren en een meerjarencontract rekening houdend en toekenning van indexeringen en anciënniteit
  11. Financiering voorzien voor medicatie en verbruiksmateriaal, beheersvergoedingen en catering
  12. Het overheidsbudget huisartsenwachtposten + het overheidsbudget voor de beschikbaarheidsvergoedingen voor de wachtdienst moeten één budget worden
  13. Correcte financiering voor bestuursleden-huisartsen die zich inzetten om de wachtpostorganisatie en eventuele hervormingen in goede banen leiden
  14. Goed werkend 1733 triagesysteem met wetenschappelijk gevalideerde protocollen en voldoende opgeleid personeel met erkend statuut
  15. De juiste patiënt op de juiste plaats op het juiste moment!
  16. België = één wachtpostterritorium wat 1733 betreft; patiënt getrieerd naar dichtstbijzijnde wachtpost
  17. Rijdende wacht reorganiseren door centrale aansturing door 1733 en mee inschakelen in het Astrid-systeem zodat bij de triage ‘Huisarts dringend’ de dichtstbijzijnde auto ter plaatse kan gaan onafhankelijk van het wachtpostterritorium
  18. Reorganisatie spoeddiensten moet samenlopen met de wachtposthervorming: wij moeten weten welke spoedgevallen openblijven
  19. Locatie van een wachtpost in of naast een ziekenhuis kan een win-win zijn mits goede afspraken en een goede triage, maar mag niet verplicht worden
  20. Datavergaring op alle niveaus geconnecteerd met elkaar + continue monitoring op alle niveaus (1733/112, wachtposten, wachtapothekers, thuisverpleegkundigen, spoedgevallen 2de en 3de lijn)
  21. Erkende opleidingen en criteria voor triagepersoneel, onthaalpersoneel, chauffeurs (met een erkend statuut, veiligheid, EHBO diploma), wachtpostauto’s voor de veiligheid
  22. Regionale coördinatie voor het Vlaamse gewest: vorming team met budget van 350.000 euro