Tegemoetkoming zorgcontinuïteit en praktijkbeheer

Wat houden de tegemoetkomingen zorgcontinuïteit en praktijkbeheer in?

Tegemoetkoming zorgcontinuïteit

Een éénmalige tegemoetkoming in de kosten voor het opzetten van het model van zorgcontinuïteit in de praktijk, voor het afsluiten van een eerste arbeidsovereenkomst van onbeperkte duur met een praktijkassistent die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent1 of voor het afsluiten van een eerste arbeids- of samenwerkingsovereenkomst met een verpleegkundige in een vast samenwerkingsverband.

Tegemoetkoming praktijkbeheer

Een jaarlijkse tegemoetkoming voor het medisch beheer van de praktijk waarmee de organisatie van coördinatievergaderingen, het personeelsbeheer en het ontwikkelen van zorgprotocollen wordt gedekt, als er voorafgaand aan het premiejaar een arbeidsovereenkomst van onbeperkte duur werd afgesloten met een praktijkassistent die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent1 of een arbeids- of samenwerkingsovereenkomst met een verpleegkundige in een vast samenwerkingsverband.

Wie kan deze tegemoetkoming aanvragen?

De tegemoetkomingen kunnen worden toegekend aan huisartspraktijken (solopraktijken, geregistreerde groeperingen, new deal-praktijken (met minder dan 1000 GMD’s) en medische huizen, als deze huisartspraktijken en medische huizen geen gelijkaardige financiële overheidssteun ontvangen.

Voor de tegemoetkomingen zorgcontinuïteit en praktijkbeheer zijn enkele criteria overeenkomstig. Andere criteria zijn specifiek voor de tegemoetkomingen.

Algemene voorwaarden voor beide tegemoetkomingen

Er moet een arbeids- of samenwerkingsovereenkomst afgesloten zijn voor onbepaalde duur, voor ten minste 13 uren per week, met een (zelfstandige) verpleegkundige of een praktijkassistent, die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent1, om aanspraak te kunnen maken op beide tegemoetkomingen.

De huisartsenpraktijk dient te beschikken over een minimum activiteitsdrempel van 500 GMD’s en over een minimumbedrag van 25.000 EUR aan terugbetalingen van huisartsgeneeskundige verstrekkingen. Jonge, individuele artsen zijn vrijgesteld van deze voorwaarde zolang zij minder dan vijf jaar beschikken over een RIZIV-nummer van erkend huisarts.

Deze tegemoetkomingen zijn niet cumuleerbaar met elkaar. Wanneer er voor een premiejaar een tegemoetkoming zorgcontinuïteit verkregen wordt, kan er voor dat premiejaar geen tegemoetkoming praktijkbeheer verkregen worden.

Tegemoetkomingen kunnen gecumuleerd worden met de doelgroepverminderingen aanwervingen en de renteloze lening en tegemoetkoming praktijkondersteuning. 

Specifieke voorwaarden tegemoetkoming zorgcontinuïteit

Er was geen arbeidsovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst in de tien jaar voorafgaand aan het premiejaar. Heeft u al een verpleegkundige of praktijkassistent in dienst, die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent1, dan kan u de tegemoetkoming praktijkbeheer jaarlijks aanvragen.

De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst gaat van start:

  • Premiejaar 2024: tussen 1 januari 2024 en 31 augustus 2024 
  • Premiejaar 2025: tussen 1 september 2024 en 31 augustus 2025
  • Vanaf premiejaar 2026: tussen 1 september van het jaar voorafgaand aan het premiejaar en 31 augustus van het premiejaar
     

Specifieke voorwaarden tegemoetkoming praktijkbeheer

De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten voor onbepaalde duur en dekt een periode tussen 1 januari en 31 december van het premiejaar.

Waar, hoe en wanneer kunnen deze tegemoetkomingen aangevraagd worden?

Beide tegemoetkomingen kunnen aangevraagd worden via een online formulier dat beschikbaar gesteld wordt op de website van het RIZIV. 

Tegemoetkoming zorgcontinuïteit kan aangevraagd worden in de periode van 1 september tot 31 oktober van het premiejaar. De uitbetaling zal gebeuren voor het einde van het premiejaar. 

Tegemoetkoming praktijkbeheer kan aangevraagd worden in de periode 1 november tot 31 december van het premiejaar. De uitbetaling zal gebeuren uiterlijk 31 maart van het jaar volgend op het premiejaar.

Hoeveel bedragen de tegemoetkomingen?

Het bedrag voor de tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit wordt verdeeld in functie van het aantal ontvangen aanvragen door RIZIV. De tegemoetkoming bedraagt minimum 5.000 euro en maximum 7.500 euro.

Het bedrag voor de tegemoetkoming voor praktijkbeheer wordt verdeeld in functie van het aantal ontvangen aanvragen door RIZIV. Het toegekende bedrag bedraagt ten minste 3.796 euro.

Voor beide tegemoetkomingen ontvangt u een fiscale fiche. 

FAQ Tegemoetkomingen Zorgcontinuïteit en Praktijkbeheer

Kom ik in aanmerking voor de tegemoetkomingen zorgcontinuïteit en praktijkbeheer wanneer ik samenwerk met een secretariaatsmedewerker of een telesecretariaat? 

Uw praktijk komt niet in aanmerking voor deze tegemoetkomingen wanneer u enkel samenwerkt met secretariaatsmedewerker(s) en/of telesecretariaat.  Deze tegemoetkomingen kunnen enkel aangevraagd worden door huisartsenpraktijken die samenwerken met een verpleegkundige en/of een verpleegkundige in dienst hebben in de praktijk. De voorwaarden die gelden voor de tegemoetkoming wanneer u samenwerkt met een verpleegkundige kan u hierboven terugvinden of op de website van het Riziv.

U zal bij de tewerkstelling van secretariaatsmedewerkers wel aanspraak kunnen maken op de Impulseopremie.

 

Kan ik de tegemoetkomingen aanvragen wanneer ik samenwerk met verpleegkundige die in loondienst is bij een organisatie, bijvoorbeeld een verpleegkundige in loondienst bij Wit-Gele Kruis? 

Uw praktijk komt in aanmerking voor deze tegemoetkomingen wanneer u samenwerkt met een verpleegkundige in loondienst bij een organisatie. Bij het invullen van het online aanvraagformulier dient er aangegeven te worden in welk kader er wordt samengewerkt met de verpleegkundige.

 

In mijn/onze praktijk was er reeds een arbeids- of samenwerkingsovereenkomst met een verpleegkundige voor minder dan 13u/week. Recent werden de arbeidsuren verhoogd naar 13 of meer uren per week. Komt de praktijk vanaf nu dan in aanmerking voor de tegemoetkoming zorgcontinuïteit?

Indien een verpleegkundige, die in de vorige premieperiode minder dan 13 uur per week werkte, meer uren gaat weten, komt uw praktijk niet in aanmerking voor de tegemoetkoming zorgcontinuïteit. Wel kunt u, als aan de andere voorwaarden wordt voldaan, aanspraak maken op de jaarlijkse tegemoetkoming praktijkbeheer.

 

Mag de praktijkrekening doorgegeven worden in het aanvraagformulier voor de tegemoetkomingen zorgcontinuïteit en praktijkbeheer? 

De rekening die doorgegeven wordt in het aanvraagformulier kan de rekening van de huisartsenpraktijk zijn. De rekening die wordt doorgegeven in dit formulier is in onderlinge afspraak met de artsen in de huisartsenpraktijken.

Voor beide tegemoetkomingen ontvangt u een fiscale fiche.

 

Ik deed de aanvraag voor de tegemoetkoming zorgcontinuïteit of praktijkbeheer, hoe weet ik of mijn aanvraag werd goedgekeurd of geweigerd? 

Indien u een aanvraag deed voor de tegemoetkoming zorgcontinuïteit of praktijkbeheer voor premiejaar 2024, zal u nog een brief ontvangen van het Riziv waarin vermeld wordt of uw aanvraag goedgekeurd of geweigerd werd. Dit zal echter nog even duren.
Indien we hier meer informatie over ontvangen, communiceren we dit.

Contactgegevens RIZIV

Bij vragen omtrent deze tegemoetkomingen kan u ook steeds terecht bij RIZIV op volgend mailadres:

medicomut@riziv-inami.fgov.be

 

----------------------------------------------------------

1 De opleiding tot praktijkassistent zal waarschijnlijk starten vanaf 2026, op dit moment kan er dus voor deze voorwaarde nog niemand in aanmerking komen. Dit profiel werd reeds meegenomen in de regelgeving van de tegemoetkomingen om voorbereid te zijn op het komend nieuwe profiel.

Publicatie datum
05 sep 2024
Revisiedatum
29 jan 2025