Aanwerving en samenstelling team gebaseerd op noden
Adviezen
- Alle medewerkers van de praktijk hebben de geschikte opleidingen, diploma’s en/of ervaringen om de taken uit te voeren uit hun functiebeschrijving.
- De praktijk streeft naar een samenstelling van haar team dat kan voldoen aan de verwachtingen van de patiënten en de noden van de praktijk.
- De praktijk heeft voor iedere medewerker een ondertekende arbeidsovereenkomst.
- Zelfstandige medewerkers hebben een zelfstandige samenwerkingsovereenkomst met de praktijk.
Beschrijving
De praktijk verzekert zich ervan dat de nodige omkadering aanwezig is die toelaat om gezondheidszorg op een kwalitatief hoogstaand niveau te verrichten (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, HGR, 2021). Iedere praktijk beslist daarbij zelf hoe de praktijk geleid wordt en welke medewerkers nodig zijn in functie van de noden van de praktijk.
Grotere praktijken hebben beleidsmedewerkers en meer administratieve ondersteuning nodig. In kleinere praktijken kunnen verschillende functies gecombineerd worden door één medeweker (The Royal Australian College of General Practitioners [RACGP], 2017). De praktijk houdt een portfolio bij van alle medewerkers met daarin de bekwaamheid, erkenning, visum en ervaring. Bij voorkeur wordt dit elektronisch bijgehouden (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, HGR, 2021).
Naar aanleiding van het vroegere Impulseo voorziet Departement Zorg financiële ondersteuning voor huisartsen die willen inzetten op interdisciplinaire praktijkvoering. De tussenkomst faciliteert huisartsen om ondersteunende medewerkers zoals administratieve medewerkers, een praktijkassistent, een praktijkverpleegkundige of een (tele)secretariaat aan te werven. Daarnaast kunnen huisartsen ervoor kiezen om in de praktijk samen te werken met andere zorgverleners.
In de samenwerking tussen verschillende zorgverleners is het belangrijk om goede afspraken te maken over wie wat wanneer doet. Hier wordt verder op ingegaan binnen het thema Interne samenwerkingsafspraken. Daarnaast is het bij het uitbesteden van taken belangrijk om rekening te houden met het wettelijk voorgeschreven takenpakket per discipline zoals vastgelegd in het Koninklijk Besluit nr. 78 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.
Een functiebeschrijving kan als basis dienen voor het opstellen van vacatures. Bij de aanwerving van nieuwe medewerkers kan de functiebeschrijving naast een schriftelijke arbeidsovereenkomst ter ondertekening voorgelegd worden aan de nieuwe medewerker. De nieuwe medewerker krijgt hierbij een duidelijk zicht op de visie en missie van de praktijk.
Een arbeidsovereenkomst bevat de afspraken tussen werkgever en werknemer en is een wettelijke verplichting. Tussen zelfstandigen kan een zelfstandige samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. Dit is niet verplicht maar wel aangewezen. Voor het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst kan juridische begeleiding aangewezen zijn, bijvoorbeeld door de juridische dienstverlening van Domus Medica. Een begeleiding bij een samenwerkingsovereenkomst is vaak betalend gezien dit maatwerk vereist. Voor vervangers wordt een vervangingsovereenkomst afgesloten. Enkele modelovereenkomsten kan u als lid gratis terugvinden op de website van Domus Medica. Domus Medica beschikt ook over een aantal voorbeeldovereenkomsten voor netwerkpraktijken en contracten met praktijkmedewerkers. Op heden zijn deze enkel op persoonlijke vraag verkrijgbaar. De samenwerking tussen twee of meer zorgverleners dient meegedeeld te worden aan het centrale register van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, HGR, 2021). Dit kan via de webtoepassing ProGezondheid.
Reflectie
“Seeing the right person at the right place at the right time.”
Het aanhoudende tekort aan huisartsen doet nadenken over hoe onze zorg in de toekomst efficiënter georganiseerd kan worden. Zorgsubstitutie betekent dat een deel van de taken (van de huisarts) overgenomen wordt door andere zorgverleners (bijvoorbeeld door de praktijkverpleegkundige). Dit vergt enerzijds een goede samenwerking tussen verschillende zorgverleners en triage en is anderzijds ook een uitdaging qua organisatie binnen de beperkingen van ons huidige gezondheidszorgsysteem.
Onderzoek van Van Erp et al. (2021) toont aan dat de geïntegreerde zorg door gespecialiseerde Verpleegkundigen in de Huisartsenpraktijk (VIHP) goed van kwaliteit is en een positief effect heeft op de toegang tot de gezondheidszorg en het aantal opnamen in het ziekenhuis. Sinds 2016 kunnen verpleegkundigen zich specialiseren tot VIHP. Meer informatie over de VIHP en hoe deze een bijdrage kan leveren aan geïntegreerde zorg in de praktijk is terug te vinden op de Domus Medica FAQ pagina over de VIHP.
Een samenwerkingsovereenkomst biedt bescherming, voorkomt misverstanden en verduidelijkt de verwachtingen. In een zelfstandige praktijk is een goed opgestelde samenwerkingsovereenkomst essentieel voor een succesvolle samenwerking.
Bronnen
- Belgisch Staatsblad. (1967, 10 november). Koninklijk besluit nr 78 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen. [Website]. Geraadpleegd via http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/1967/11/10/1967111040/justel
- Domus Medica. (2021). Juridische dienstverlening. [Website]. Geraadpleegd op 21 januari 2021 via https://www.domusmedica.be/uw-praktijk-beroepsondersteuning/juridisch
- Domus Medica. (2021). Opleidingen Verpleegkundige in de Huisartsenpraktijk (VIHP). [Website]. Geraadpleegd op 26 november 2020 via https://www.domusmedica.be/kennisdomein/praktijkorganisatie/opleidingen-verpleegkundigen-de-huisartsenpraktijk-vihp
- Domus Medica. (2023). Financiële ondersteuning voor huisartsen (vroeger: Impulseo). [Website]. Geraadpleegd op 25 mei 2023 via Financiële ondersteuning voor huisartsen (vroeger: Impulseo)
- Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Hoge Gezondheidsraad. (2021). Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg, afdeling 2 Bekwaamheid en visum, afdeling 4 Omkadering, afdeling 7 Permanentie, afdeling 14 Register. [Website]. Geraadpleegd op 29 oktober 2020 via http://www.ejustice.just.fgov.be/
- Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. (n.d.). Arbeidsovereenkomsten. [Website]. Geraadpleegd op 21 januari 2021 via https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeidsovereenkomsten
- NPA. (2015). Kwaliteitsnormen voor de Nederlandse huisartsenpraktijk. NHG-Praktijkaccreditering versie 2.1. Utrecht: NPA.
- The Royal Australian College of General Practitioners. (2017). Standards for general practices (5th ed.). East Melbourne, Vic: RACGP.
- The Scottish Government. (2017). The 2018 General Medical Services contract in Scotland. Edinburgh: The Scottish Government.
- Tsakitzidis, G., & Kool, E. (2022). Van multidisciplinaire naar interprofessionele samenwerking: vijf bouwstenen voor zorgteams. Huisarts Nu, 51, 18-22.
- Van Erp, R. M. A., Van Doorn, A. L., Van Den Brink, G. T., Peters, J. W. B., Laurant, M. G. H., & Van Vucht, A. J. (2021). Physician Assistants and Nurse Practitioners in Primary Care Plus: A Systematic Review. International Journal of Integrated Care.