Werkgroepen opgericht om administratieve druk te verlagen: geef uw input

De Vlaamse regering heeft dit voorjaar het project Regelrecht opgestart. Het doel is om onnodige administratieve regels te schrappen en zo administratieve druk te verminderen. Hiervoor zijn vijf thematische werkgroepen opgericht, die rapporteren aan één centrale werkgroep. Domus Medica zetelt in de thematische werkgroep Welzijn om zich in te zetten voor administratieve lastenverlaging bij artsen. Domus Medica is de enige artsenorganisatie die zich kandidaat heeft gesteld voor deze werkgroep. 

De doelstelling van deze werkgroepen is tweeledig: 

  • Bestaande administratieve regels kritisch bekijken en vereenvoudigen of schrappen waar mogelijk
  • Een cultuuromslag realiseren, zodat er in de toekomst minder (en liefst geen) onnodige administratieve regels meer bijkomen.

Deze werkgroepen zijn actief doorheen de hele legislatuurperiode van de Vlaamse regering, tot en met 2029. De thematische werkgroepen bezorgen twee keer per jaar een rapport van hun werkzaamheden aan de centrale werkgroep, die dit integreert tot één rapport. Dit wordt voorgelegd aan de Vlaamse regering. De Vlaamse regering gaat vervolgens aan de slag met de voorstellen die zij uit dat rapport halen. 

Welke administratieve vereenvoudiging heeft prioriteit? Beantwoord drie korte vragen!

Om in dit overleg de juiste accenten te kunnen leggen, is input vanuit het terrein essentieel. Daarom vragen wij aan u, de huisarts, om uw ervaringen met administratieve lasten te delen en aan te geven  welke vereenvoudigingen volgens u de hoogste prioriteit verdienen. Uw signalen zijn belangrijk om de stem van de huisarts in dit dossier te versterken.

U kan uw input doorgeven via een korte vragenlijst (drie vragen), die u vindt via deze link

Alec De Cort
Expert Beleid in de Gezondheidszorg