Supermarkten promoten ongezonde voeding

Uit een grootschalig onderzoek door gezondheidsinstituut Sciensano blijkt dat supermarktketens in hun reclamefolders voornamelijk ongezonde voeding aanprijzen.

Een jaar lang analyseerde Sciensano de reclamefolders van de vijf grootste supermarktketens die in België actief zijn. De meerderheid van de 15 000 promoties hebben betrekking op ultrabewerkte, en dus minder gezonde, voedingsproducten (52%). Vooral voor verwerkt vlees, vis en gevogelte (11,8%), vers en diepgevroren fruit, groenten en peilvruchten (9,5%) en frisdrank en gesuikerde dranken (9%) worden promoties aangeboden. Niet alle supermarktketens hanteren dezelfde strategie. Het aandeel van ultrabewerkte producten schommelde tussen 43% en 62%. Het aandeel promoties voor verse groenten en fruit varieerde van 4% tot 18%. De promoties voor verse groenten en fruit halen wel vaker de voorpagina van de reclamefolders (tussen 12,5% en 41%).

Omdat slechte voedingsgewoonten, na tabak en verhoogde bloeddruk, de op twee na grootste ‘burden of disease’ vormen, is Sciensano erg bezorgd om deze cijfers. Belgen nemen ongeveer een derde van hun dagelijkse energie op in de vorm van ultrabewerkte voedingsmiddelen. Positief is dan weer dat enkele supermarkten onlangs een engagement aangingen om de bevolking beter te informeren over voedingsproducten. Dat gebeurt onder andere door de vermelding van de nutriscore op de verpakking en het promoten van voedingsproducten met nutriscore A of B. “Een groter engagement van de bedrijven en de overheid om de promotie van niet-gezonde voedingsmiddelen te verminderen, zou een positief effect hebben op de gezondheid van de bevolking”, zegt Stefanie Vandevijvere, onderzoekster bij Sciensano.

Filip Ceulemans

Meer nieuws