Huisartsenkringen: onmisbare partners bij een epidemie!

Naar aanleiding van de uitbreidende coronavirusepidemie willen de huisartsenkringen van alle Belgische gewesten, in onderlinge consensus, hun verantwoordelijkheid opnemen.

Naar alle waarschijnlijkheid zullen de kansen op epidemieën in de toekomst vergroten. Daarom is een eenvoudige maar goed georganiseerde blauwdruk nodig*.

We stellen vast dat de overheden beter communiceren maar dit blijft een top-down eenrichtingsverkeer. In een acute fase van een epidemie is de informatie van het terrein naar de overheid ontoereikend; ze zal medisch grotendeels berusten op gegevens vanuit labo’s en ziekenhuizen maar weinig of geen snelle info bevatten over de toestand op het terrein van de eerste lijn.

Daarom lijkt het logisch dat elke huisartsenkring één of meerdere huisartsen per gemeente (het bestuurlijk-administratieve basisniveau) aanstelt, die de kring zullen vertegenwoordigen voor de duur van de epidemie, de bestuurlijke overheden zullen adviseren en zullen helpen de sterk gewijzigde gezondheidszorg te organiseren en te bewaken.

Naast de bezorgdheid om een goede gezondheidszorg in moeilijke omstandigheden, pleiten de huisartsenkringen ook voor een plan om het inkomensverlies ten gevolge van quarantaine, school- en crèchesluiting, stoppen van het openbaar vervoer,… voor hun patiënten op te vangen.

De Belgische huisartsenkringen zijn ervan overtuigd dat zij een uiterst belangrijke rol kunnen en zullen spelen op het ogenblik waarop onze gezondheidszorg dit het meeste nodig heeft.

* Planvoorstel epidemie

Gezondheidszorg

  • Huisartsen: het aantal beschikbare huisartsen zal verminderen: collega’s worden ziek, behoren tot een risicogroep (immunosuppressie, bedreigende aandoeningen..), zijn zwanger of hebben baby’s (bvb. beneden het jaar).
  • Verpleegkundigen: zelfde situatie
  • Patiënten: sterke toename van het aantal en de workload per patiënt (huisbezoek)
  • Gewone gezondheidszorg: dient gevrijwaard via speciale maatregelen

Praktisch

  • Alle oproepen lopen via een administratieve dispatching.
  • Vrije raadplegingen stoppen omwille van het contaminatierisico van de lokalen.
  • Raadplegingen op afspraak kunnen georganiseerd worden in door de gemeente opgezette consultatieruimten (of wachtposten) met administratieve filterfunctie (telefonische triage met in tijd geregelde afspraken om contacten laag te houden, afgesloten ruimten).
  • Patiënten kunnen tijdelijk niet meer kiezen voor hun eigen arts: de taakverdeling zal gebeuren volgens een geografische logica voor huisbezoeken (om de tijden zo kort mogelijk te houden).
  • Artsen, om hogervermelde redenen vrijgesteld van risicovolle huisbezoeken, nemen de raadplegingen waar.
  • Uitbreiding van de derdebetalersregeling tot alle prestaties (om manipulaties met geld of cashproblemen te vermijden)
  • Briefing aan alle gezondheidswerkers over de spreiding van de ziekte, de te nemen beschermingsmaatregelen, de alarmtekens.

Openbaar leven

  • Openbaar vervoer zal vermoedelijk stilvallen
  • Scholen, crèches zullen worden gesloten
  • Sport- en recreatiecentra: idem

Economisch impact

  • Een aantal mensen zullen niet meer op hun werk kunnen aanwezig zijn omwille van:
    • Ziekte: hier komt de ziekteverzekering tussen.
    • Quarantaine: geen vergoeding voorzien, hoewel het een sociale maatregel is om de bevolking te beschermen.
    • Geen kinderopvang: idem.
  • De periode van economisch verlies kan meerdere weken aanhouden. Er dient dus nagedacht te worden over compenserende maatregelen (een arbeidsongeschiktheidsuitkering, een tijdelijk opschorten van terugbetaling van leningen,…). Dit kan gestaafd worden met een medisch attest, verstrekt door arts, die aan de woonplaats werd toegewezen (en dus niet noodzakelijk de eigen huisarts is).