Hoe telefonische berichten en oproepen van patiënten beheren?

De Nationale Raad van de Orde der artsen bespreekt de mentale belasting die artsen ervaren door het beheren van de vele berichten en telefoontjes van patiënten. Veel artsen geven aan stress te voelen omdat ze bang zijn belangrijke informatie te missen door de grote hoeveelheid communicatie naast hun normale consultaties.

Een goede organisatie van de communicatie tussen de arts en de patiënt is hierbij belangrijk. Het helpt niet alleen om betere zorg te bieden, maar draagt ook bij aan het welzijn van de arts. Hieronder een aantal tips die de Orde hiervoor aanreikt: 

  1. Beperk uw communicatiekanalen: artsen kunnen zelf bepalen via welke kanalen patiënten hen mogen/kunnen contacteren. Door deze kanalen te beperken, wordt het overzicht makkelijker. De technische middelen die worden gebruikt, moeten veilig zijn, de zorg toegankelijk houden en zorgen voor goede kwaliteit in de communicatie. Platformen zoals Siilo of Helena, aanbevolen door de overheid, zijn voorbeelden hiervan. Voor uitwisselingen met collega-artsen biedt het intranet van de website van de Orde der artsen (www.ordomedic.be, onderdeel ”aanmelden”) aan elke arts ingeschreven op de lijst een persoonlijke beveiligde berichtenbox (Transferbox).
  2. Duidelijkheid over gebruik van communicatiemiddelen:
    • Communicatiemiddelen mogen geen vervanging zijn voor een consultatie of een manier om wachttijden te vermijden.
    • Artsen moeten duidelijk communiceren hoe en wanneer ze bereikbaar zijn. Bij afwezigheid moet een bericht verwijzen naar een andere arts of dienst die de zorgcontinuïteit garandeert.
    • Patiënten moeten worden geïnformeerd dat sommige communicatiemiddelen niet geschikt zijn voor noodgevallen.
    • Het is handig om aan te geven welke kanalen geschikt zijn voor specifieke verzoeken, zoals het vernieuwen van een voorschrift of het afzeggen van een afspraak. Ook kan een arts aangeven hoe snel hij normaal reageert, vooral in het weekend of tijdens vakanties.
    • Gevoelige medische informatie mag niet via gewone e-mail worden gedeeld; veilige kanalen zijn noodzakelijk.
  3. Balans tussen communicatie en consultaties: artsen moeten een evenwicht vinden tussen het beantwoorden van berichten en het voeren van consultaties, zodat ze zich volledig kunnen concentreren. Het kan helpen om specifieke tijden vrij te houden voor het beantwoorden van berichten.
  4. Gebruik van online diensten: online diensten zoals regionale zorgnetwerken (CoZo, Abrumet, RSW) kunnen helpen om de communicatie met patiënten beter te structureren. Een online afsprakensysteem kan ook het aantal telefoontjes verminderen door patiënten zelf tijdslots te laten kiezen.
  5. Vastleggen van belangrijke gesprekken: belangrijke gesprekken die buiten consultaties plaatsvinden, moeten in het patiëntendossier worden genoteerd.

Met deze stappen kunnen artsen de communicatie beter beheren, waardoor hun werk minder belastend wordt en de zorg kwalitatief blijft.

Yente Reinenbergh
Jurist