Gids voor geestelijk gezondheidsbeleid voor kinderen en jongeren

3 apr 2015

Begin deze week keurden de federale en regionale ministers van Volksgezondheid de Gids naar een nieuw geestelijk gezondheidsbeleid voor kinderen en jongeren goed. Naast een algemeen kader bevat de gids ook 36 concrete acties.

De gids waaraan de ministers hun goedkeuring gaven tijdens de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid, legt de krijtlijnen vast van een nieuw geestelijke gezondheidsbeleid voor kinderen en jongeren. Cruciaal in het nieuwe beleid is het nastreven van integratie en continuïteit in de acties van alle zorgverstrekkers. Het is de bedoeling dat de hulp die jongeren aangeboden wordt door verschillende diensten en niveaus, naadloos verloopt en in elkaar overloopt. De bestaande organisaties moeten beter en vlotter met elkaar samenwerken om zo in te spelen op de behoeften van kinderen en jongeren en hun omgeving.

Fundamenteel daarbij is de versterking van de ambulante begeleiding en hulpverlening, zodat kinderen en jongeren zo lang als mogelijk in de eigen leef- en leeromgeving kunnen blijven. Bij voorkeur blijven de kinderen en jongeren uiteraard thuis. Daarom zullen ouders meer dan in het verleden van bij het begin actief betrokken worden bij de hulpverlening. Wanneer residentiële opname of een meer intensieve begeleiding of behandeling nodig zijn, wordt dat uiteraard ook aangeboden. In dezelfde lijn ligt de aandacht voor preventie en vroegdetectie van psychische en psychiatrische problemen. Als kinderen en jongeren snel en doeltreffend hulp krijgen, kunnen waarschijnlijk een aantal schrijnende crisissituaties vermeden worden. Ook daarom moet het aanbod (thuisbegeleiding, bestaande crisismeldpunten, residentiële opvang en ambulante hulp) goed op elkaar afgestemd worden. In de gids wordt tevens voorgesteld mensen of organisaties die dicht bij de leefwereld van de kinderen en de jongeren staan (huisartsen, scholen, sportclubs en jeugdbewegingen) eveneens een rol te laten spelen in het preventiebeleid en in de begeleiding van de kinderen en jongeren in de richting van meer gespecialiseerde hulp.