CAW-medewerker en huisarts als partners in de begeleiding van mensen met psychosociale problemen

De huisarts heeft bij de begeleiding van mensen met psychosociale problemen in de eerste lijn een ideale partner aan de medewerker van het CAW (Centrum voor Algemeen Welzijnswerk). Dit geldt uiteraard ook voor hulp bij psychosociale gevolgen van de Covid-epidemie. Aangezien men een toename vaststelt van psychosociale problemen t.g.v. corona, beklemtoont de Vlaamse Regering in haar actieplan mentaal welzijn 'Zorgen voor morgen'  dan ook extra de rol van de CAW’s in de aanpak hiervan. 

Gerelateerd aan de corona- en post-corona-context, is het CAW-aanbod vandaag gericht op vier prioritaire kernthema’s: relaties, mentaal welbevinden, financiën en schokkende gebeurtenissen (slachtofferhulp).

De vraag naar CAW-ondersteuning vanuit de huisartsenpraktijk kan langs verschillende wegen verlopen: 

  • Een doorverwijzing van de persoon naar de CAW-dienstverlening waarbij de persoon zelf contact opneemt met het CAW;
  • Proactieve contactname door het CAW waarbij de persoon met een zorgnood binnen een specifieke hulpverleningssetting, bijvoorbeeld de huisartsenpraktijk, toestemming geeft om te worden gecontacteerd vanuit het CAW en waarbij het toestemmingsformulier door de hulpverlener (huisarts) rechtstreeks wordt doorgeven aan het CAW in de regio. Binnen de 2 werkdagen na ontvangst wordt vanuit het CAW contact opgenomen met de persoon;
  • Een contactname via de website van het CAW, waarbij eventueel samen met de zorgvrager een mail kan worden verstuurd. Ook hier wordt binnen de 2 werkdagen na verzending contact opgenomen met de aanvrager.