Vanaf 1 november loopt de overgangsperiode voor het gebruik van MediPrima af. Dat betekent dat het systeem vanaf dan volledig verplicht wordt voor huisartsen. MediPrima maakt het mogelijk om elektronisch te factureren voor patiënten voor wie het OCMW tussenkomt, via een digitaal factureringsbestand dat wordt doorgestuurd naar de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV).
Hoewel de verplichting voor elektronisch factureren van ambulante verstrekkingen al sinds 1 september van kracht was, gold er voor Mediprima een overgangsperiode omdat deze functionaliteit nog niet in alle softwarepakketten was geïmplementeerd. Volgens de meest recente berichtgeving werden CareConnect, HealthOne, Nova, Daktari, Medispring, Medinect, Mederis en Omnipro intussen goedgekeurd voor het gebruik van MediPrima. Technische testen met Nexuzhealth zouden voor 31/10 gepland zijn, maar daarover tot op heden geen nieuws.
Via volgende link vindt u meer terug over de praktische zaken in verband met het gebruik van MediPrima. De invoering van MediPrima verliep niet zonder moeilijkheden. Door de laattijdige communicatie en de beperkte tijd na het traject van de technische testen, was de voorbereidingstijd voor huisartsen minimaal. Via volgende link vindt u meer informatie over de moeilijkheden bij de uitrol van MediPrima.
Mediprima kadert – samen met eAttest en eFact – in de verplichting voor elektronisch factureren. Het RIZIV stelde hierover een uitgebreide FAQ samen.
Alec De Cort
Expert Beleid in de Gezondheidszorg
Wil Rijnen
Expert ICT & eHealth