Belangenbehartiging en beleidsbeïnvloeding als rol voor je kring?

30 okt 2025

Recent organiseerde Domus Medica een online workshop voor een 25-tal kringbestuurders en kringcoördinatoren. De workshop was de laatste in een reeks van 4 over de werking van de kring als ledenorganisatie. Thema was belangenbehartiging en lobby vanuit de kringwerking.

3 inzichten en 3 vragen om je als huisartsenkring te stellen omtrent lobby of belangenbehartiging:

  1. Vraagt het onderwerp of thema om een rol in belangenbehartiging of is het interessanter om samenwerking op te zetten met oog op ontwikkeling van het beroepen of te komen tot afspraken?

    Vanuit belangenbehartiging ga je een standpunt of een boodschap overbrengen naar beslissingsnemers (ziekenhuisdirectie, lokaal bestuur, …) met als doel de belangen van de huisartsen te verdedigen. Via overleg ga je proberen wegen op een beslissing.

    Je kan ook opteren om een samenwerking op te zetten en in te zetten op 'actie' en 'samen doen' in plaats van een overleg rond een standpunt. Zo werk je als kring vanuit de rol van ontwikkelaar van het beroep en het komen tot gezamenlijke afspraken. Je kan bv. een protocol uitwerken met een ziekenhuis of een project opzetten met lokale besturen in je eerstelijnszone.

  2. Belangenbehartiging is meer dan een vergadering met een beslissingsnemer. Welke strategie kies je?

    Ga je voor de 'kracht van het getal' en de strategie: 'luister naar ons, want we zijn met een relevante grote groep'. Of vertrek je vanuit de expertise en kennis die je wil inbrengen om beleidsuitdagingen in zorg aan te pakken.

    Ga je voor directe lobby via een gesprek met beleidsmakers? Of kies je voor een indirecte aanpak: de burger of de patiënt informeren of sensibiliseren en zo indirect wegen op beleidsmakers of beslissingsnemers?

    Werk je reactief door te reageren bij problemen? Of werk je pro-actief door zelf thema's of issues op de agenda te zetten in functie van de toekomst.

    Welke strategie je kiest, hangt af van wat je kan, welke visie je hebt als kring en tot wat de context of de situatie je misschien dwingt.

  3. Betrek je de leden? Ledenbetrokkenheid is een belangrijke basis. Durf leden vragen om mee te werken: iets nalezen, iets delen of meegaan naar een bepaalde overleg.

    Wees je ook bewust dat er een verschil is tussen de interne & externe perceptie van wie je kring vertegenwoordigt of wie het gezicht is. Intern (bij leden) zal de meest verbindende persoon gezien worden als het gezicht, maar voor externen, je stakeholders, is het meest uitgesproken, scherpe profiel vaak gepercipieerd als het gezicht van je kring. Denk dus goed na wie je naar voor schuift en hoe je vertegenwoordigers in belangenbehartiging ondersteunt.

De sessie werd gegeven door David Nassen (IDEA Consult), expert in ledenorganisaties. 

Meer info? Contacteer Gert Merckx

Bekijk hier de tips en een samenvattende filmpje van de 3 andere online workshops