Veralgemeend elektronisch voorschrift uitgesteld

23 nov 2017

De veralgemening van het elektronisch voorschrift van geneesmiddelen voor ambulante patiënten is enkele maanden uitgesteld. Het Verzekeringscomité legt op 4 december een nieuwe timing vast.

Op 1 januari 2018 werd het elektronisch voorschrift (e-prescription) verplicht ingevoerd voor alle ambulante voorschrijvers (huisartsen, specialisten, tandartsen en vroedvrouwen). Althans dat was tot voor kort de bedoeling. Omdat er nog een aantal praktische punten geregeld dienen te worden, is de verplichte invoering voorlopig uitgesteld tot een nog nader te bepalen datum. Het Verzekeringscomité van het Riziv zet dit op haar agenda van 4 december.

Wanneer het definitief verplicht wordt ingevoerd, geldt het elektronisch voorschrift voor alle ambulante geneesmiddelenvoorschriften, zowel opgesteld in het eigen kabinet als op huisbezoek. Ook een voorschrift gemaakt tijdens ambulante consultatie in een ziekenhuis valt onder de verplichting. Uiteraard dient ook een geneesmiddelenvoorschrift uitgeschreven in de huisartsenwachtpost elektronisch afgeleverd te worden. De verplichting geldt voor alle geneesmiddelen (op stofnaam, merknaam of in de vorm van een magistrale bereiding) onafhankelijk van het feit of het geneesmiddel vergoedbaar is of niet.

Huisartsen die tijdelijk geen toegang hebben tot hun softwarepakket voor het beheer van het patiëntendossier of die geen elektronisch medisch dossier hebben, kunnen voor het verstrekken van een elektronisch voorschrift een beroep doen op PARIS. Deze toepassing, die vanaf 1 december beschikbaar is, biedt een minimale service voor het elektronisch voorschrift van geneesmiddelen.