Pleister doet sticker vergeten

11 mei 2023

Het Rode Kruis verkocht dit jaar tijdens de Veertiendaagse voor het eerst geen stickers, maar wel pleisters. Een schot roos, zo blijkt uit de eerste cijfers. 

Decennialang verkochten vrijwilligers van het Rode Kruis tijdens de Veertiendaagse op de kruispunten van belangrijke wegen stickers om de lokale werking van de Rode Kruisafdelingen te financieren. Aan die traditie kwam dit jaar een einde. Niet dat u de vrijwilligers aan de kruispunten moest missen, enkel het product dat ze verkochten, wijzigde. De stickers werden vervangen door pleisters. Zo’n ingrijpende verandering houdt steeds een risico in.  

De vrees bleek echter ongegrond te zijn. De 223 lokale afdelingen brachten niet minder dan 400.000 pleisters aan de man, goed voor een opbrengst van 4 miljoen euro. De laatste jaren voor corona schommelde de opbrengst rond 3,3 miljoen euro. Tijdens de pandemie daalden de inkomsten dramatisch, onder meer omdat in 2020 een stickerverkoop helemaal niet aan de orde was. In 2021 bleef de opbrengst steken op 1,8 miljoen euro, vorig jaar op 2,6 miljoen euro. 

Filip Ceulemans