Over de uitvoering van het Nationaal Alcohol Plan is gisteren tijdens de Interministeriële Conferentie Drugs geen akkoord bereikt. Het Nationaal Alcohol Plan stelt een aantal maatregelen voor om overmatig en problematisch alcoholgebruik te verminderen. Het plan zet breed in op maatregelen om de beschikbaarheid van alcohol te beperken en maatregelen voor preventie, vroegdetectie en zorg. De discussie bleek vooral vast te lopen op de beschikbaarheidsvoorstellen.
De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vindt dit bijzonder jammer, en pleit nog liever voor helemaal geen plan dan een lightversie die nu op tafel ligt. Net als andere gezondheidswerkers is ook Domus Medica ontgoocheld in deze gemiste kans.
Exit Nationaal Alcohol Plan!Op de Interministeriële Conferentie Drugs van 17 december 2013 kon geen akkoord worden bereikt over een ‘light-versie’ (al veel te fel afgezwakt) van het Nationaal Alcohol Plan (NAP). De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw (VAD) vindt dit bijzonder jammer. Een evenwichtig NAP heeft al vaker bewezen dat het overmatig en problematisch gebruik kan verminderen. Een gemiste kans na maandenlange onderhandelingen. Toch ziet VAD liever geen NAP dan een light-versie die niet effectief is en nieuwe initiatieven in de toekomst hypothekeert. Een evenwichtig beleid: inzetten op beschikbaarheid, preventie en hulpverleningHet in juni voorgestelde NAP richtte zich zowel op beschikbaarheid van alcohol als op preventie, vroeginterventie en zorg. De acties op vlak van beschikbaarheid gingen over een verbod op verkoop van alcohol in automaten, in nachtwinkels en in verkooppunten van benzinestations, evenals een verbod op ‘happy hours’ en tijdelijke prijspromoties en het optrekken van de beginleeftijd tot 18 jaar. Allemaal evidente maatregelen wanneer men een daling van de alcoholconsumptie in het algemeen en van problematisch gebruik in het bijzonder, ernstig neemt. Ze zijn daarenboven essentieel in het verminderen van het aantal verkeerslachtoffers als gevolg van alcoholmisbruik. Grote ontgoocheling bij zowel politici als preventiewerkers en hulpverleners in de gezondheidssector. De alcoholindustrie en de economische belangen hebben het gewonnen van een evenwichtig plan dat de ambitie had om de schadelijke effecten van alcohol te beperken door de overconsumptie van alcohol en binge drinken te verminderen. De lijst van maatregelen op vlak van preventie, hulpverlening en monitoring kregen wel alle steun. Dat hoeft niet te verbazen. Aandacht voor een ruim en gediversifieerd hulpverleningsaanbod (zelfhulp, online hulp, ambulant en residentieel aanbod, een zorgtraject) is een belangrijk maatschappelijk signaal dat de alcoholproblematiek uit de taboesfeer haalt en effectief hulp biedt aan mensen met alcoholproblemen, maar het blijft dweilen met een open kraan. Er zijn nu eenmaal structurele maatregelen nodig die de beschikbaarheid van alcohol beperken. Betutteling versus individuele vrijheidHet debat over het NAP heeft de neiging in banale discussies te verzanden, over betutteling en regulering door de overheid versus individuele verantwoordelijkheid en vrijheid. Het antwoord ligt in het midden bij emancipatie en empowerment. Ingrijpen op het aanbod via aanpassingen die de publieke ruimte beschermen (in kader van gezondheid en veiligheid) is niet gelijk aan betutteling, maar maakt de gezonde keuze wel gemakkelijker. De uiteindelijke keuze blijft bij de burger (emancipatie). En hiervoor zijn educatie en het aanleren van persoonlijke en sociale vaardigheden op zijn plaats (empowerment). Beschermende maatregelen botsen in eerste instantie vaak op weerstand omdat ze gezien worden als een (onterecht) ingrijpen van de overheid in onze vrijheid van handelen. Wanneer deze maatregelen na verloop van tijd geïntegreerd geraken in onze samenleving kunnen we ons nog nauwelijks voorstellen dat het ooit anders was. Wie zou anno 2013 nog aanvaarden dat er op restaurant wordt gerookt? In aanvang zijn deze maatregelen niet populair en dat heeft zeker te maken met de grote tolerantie die we als samenleving hebben tegenover alcohol. Eens de ruimere samenleving de voordelen ervan ervaart, is aanvaarding evident en wordt niet meer van betutteling gesproken. Het vraagt wel enige moed van beleidsmakers om deze maatregelen te nemen, en een zicht en engagement op doelstellingen op langetermijn. Economische gevolgen voor alcoholindustrie versus hoge kostprijs van de sociale, economische en gezondheidsschade als gevolg van alcoholmisbruikDe alcoholindustrie wijst op de economische gevolgen van een performant alcoholplan. Bier van bij ons en bij uitbreiding de verkoop van alcoholische dranken zorgt voor heel wat tewerkstelling. Een daling van het alcoholverbruik heeft economische gevolgen. De keerzijde van de medaille is vandaag de hoge kostprijs van het verlies aan productiviteit, absenteïsme en werkloosheid als gevolg van alcoholproblemen op de werkvloer, naast de gevolgen van (zowel arbeids- als verkeers)ongevallen onder invloed. Hier wordt geen melding van gemaakt! De kostprijs van alcoholproblemen in de gezondheidszorg (louter hospitalisatie) werd in 2008 geschat op € 553.217.388 (Vander Laenen, et all – Drugs in Cijfers III) en op vlak van veiligheid op € 74.773.649 (ibid). De sociale kost van alcohol binnen de Europese Unie bedraagt 155,8 miljard euro (Rehm, 2013). Afsluitend:Een effectief NAP is een gebalanceerd plan met strategieën op vlak van vraag en aanbod, controle op de regelgeving en aandacht voor monitoring en evaluatie. Bron: reactie van de VAD. |