MCH Leuven lanceert volgende week de campagne Draag zorg voor zorg, waarbij de bevolking wordt opgeroepen zorg te dragen voor de zorgverleners, een kostbare groep in onze samenleving. De campagne wil op een positieve manier duidelijk maken dat zorgverstrekkers zich met hart en ziel inzetten en het verdienen ook met zorg te worden behandeld.
De impact van COVID-19 op het maatschappelijk leven is enorm. De balans als mens, als ouder, als collega, als familielid of als vriend is vaak ernstig verstoord geraakt het afgelopen anderhalf jaar. Bepaalde routines, maar ook een zekere onbezorgdheid en vrijheid raakten we kwijt. Wat in februari 2020 nog vanzelfsprekend leek, is het vandaag vaak niet meer. Iedereen reageert anders op de situatie: verdriet, angst, vermoeidheid, prikkelbaarheid, opstandigheid en boosheid zijn enkele van de emoties die opduiken. Perfect normale menselijke reacties in een abnormale situatie die al lang aanhoudt. Zorgverstrekkers worden de laatste tijd steeds vaker geconfronteerd om frustraties van patiënten, die soms uitmonden in verbaal of zelfs fysiek geweld.
Bij het Medisch Centrum voor Huisartsen in Leuven begrijpt men sommige reacties, maar wijst men toch op het gevaar van een negatieve spiraal. Zorgverstrekkers kunnen er hun motivatie door kwijtspelen, opgebrand raken of geen zin meer hebben om te helpen. Nochtans is elke zorgverstrekker levensnoodzakelijk in de strijd tegen de pandemie en om ook de andere, reguliere zorg verder te kunnen blijven verzorgen. Daarom lanceert MCH de campagne om ervoor te zorgen dat mensen zich niet afreageren op zorgverstrekkers. “Laten we zorgzaam en mild met elkaar omgaan want deze pandemie blijkt geen sprint, maar een marathon. Laten we deze samen lopen”, luidt de onderliggende boodschap.
De campagne kreeg als leuze mee Draag zorg voor zorg en heeft als gezicht één van de medewerkers van het MCH. “Dit beeld is echt, haar lach en het hart versterken onze boodschap en roepen emotie op. Wij stellen de vraag: ‘Draag jij ook zorg voor hen?’ Dit geeft stof tot nadenken”, aldus het MCH. Het roept zorg- en welzijnsorganisaties, maar ook gemeentes op deze boodschap mee uit te dragen door de campagneposter op te hangen en hun profielfoto op Facebook en/of Instagram te wijzigen in de banner met de hashtag #Draagzorgvoorzorg. Het campagnemateriaal is makkelijk te downloaden via de website van MCH.
Filip Ceulemans
