Vanaf 20 juni 2017 kunnen ook huisartsen een re-integratietraject voor een patiënt starten. Met dat doel voor ogen werkte de beleidscel van minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) samen met het Riziv en het eHealth-platform een digitaal re-integratiedossier uit.
Wanneer de tool op punt staat, is de huisarts naast de preventiearts en de adviserend arts van het ziekenfonds de derde zorgverlener die een re-integratietraject kan opstarten. Een logische stap vindt minister De Block omdat “de huisarts het dichtst bij de patiënt staat. Hij kan vaak, samen met die patiënt, het best oordelen of een langdurig zieke weer aan het werk kan als de werkomstandigheden worden aangepast.”
De start van een re-integratietraject verloopt meestal volgens hetzelfde stramien: als een werknemer langer dan een maand ziek is, meldt hij zich bij het ziekenfonds. Binnen de drie maanden na de eerste ziektedag licht de adviserend arts de preventiedienst van het bedrijf in als hij meent dat de langdurig zieke voldoende capaciteit heeft om terug aan het werk te gaan. Zo’n traject wordt gestart in overleg met de patiënt. Langdurig zieken die te ziek zijn en geen restcapaciteit hebben, worden uiteraard met rust gelaten.
De nieuwe tool voor huisartsen heet re-integratiedossier en is beschikbaar via eForms dat deel uitmaakt van de gebruikelijke softwarepakketten voor huisartsen. Als een huisarts in overleg met een patiënt vaststelt dat de patiënt in aanmerking komt voor een re-integratietraject, dan hoeft de huisarts enkel in eForms de nieuwe uitbreiding ‘re-integratiedossier’ open te klikken en kan hij een re-integratietraject lanceren. De tool identificeert meteen de juiste collega-artsen rond de patiënt, terwijl de huisarts dit vroeger zelf te weten moest komen. De huisarts kan meteen aangeven welke mogelijkheden en aandachtspunten hij ziet voor de patiënt. Hij kan eventueel een eerste voorstel doen. De arts kan ook een aantal medische elementen, vertrouwelijk en versleuteld, meesturen die enkel kunnen worden geopend door een collega-arts.
In eForms zijn op basis van het inschrijvingsnummer bij de sociale zekerheid (INSZ) van de patiënt een aantal velden automatisch ingevuld zodat de arts maar een paar gegevens hoeft in te vullen. Eens het e-formulier vervolledigd is door de huisarts, worden eveneens op basis van het INSZ het ziekenfonds en de preventiedienst van het bedrijf van de patiënt weergegeven. Het bericht wordt daarop gecodeerd en beveiligd en via de eHealthBox naar de juiste collega-artsen gestuurd, zijnde de adviserend arts en de bevoegde arbeidsarts.