Steeds meer artsen maken gebruik van een elektronisch voorschrift. Maar wat wijzigt er op 1 januari 2017?
Als de voorschrijver een elektronisch voorschrift opstelt, dan print hij met zijn software geen kopie van dat voorschrift meer af, maar wel een ‘bewijs van elektronisch voorschrift’. Dat bewijs wordt niet ondertekend en heeft geen wettelijke waarde. Het heeft ook een andere lay-out dan het klassieke voorschrift. Het is slechts een technisch middel voor de apotheker om toegang te krijgen tot het elektronisch voorschrift. Wanneer op het bewijs met de hand aanvullingen zijn toegevoegd, dan mag de apotheker daar geen rekening me houden. Enkel de inhoud van het elektronisch voorschrift telt.
Wanneer een patiënt zich met het bewijs van elektronisch voorschrift naar de apotheker begeeft, scant die de barcode, voert het voorschrift uit en archiveert het elektronisch voorschrift. Het bewijs van elektronisch voorschrift wordt terug aan de patiënt gegeven, met als aanduiding dat het uitgevoerd werd. Een papieren document met een barcode is voorlopig nog nodig om praktisch-technische redenen: de apotheker moet de barcode inscannen om het elektronisch voorschrift te kunnen ophalen.
Is 2017 een overgangsjaar, dan wordt het systeem volledig ingevoerd in 2018. Vanaf 1 januari 2018 worden de elektronische voorschriften de regel. Papieren voorschriften blijven uiteraard mogelijk in noodsituaties. Het papieren ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ zal ook progressief verdwijnen. Dat zal gebeuren wanneer de apotheker niet meer de barcode zal moeten scannen om het elektronisch voorschrift op te halen, maar in plaats daarvan de eID van de patiënt zal kunnen lezen. Papier zal nog gebruikt kunnen worden als de patiënt dat wenst, maar dan eerder om de patiënt informatie te geven die verstaanbaar is en nuttig voor het correct gebruik van zijn geneesmiddelen (bijvoorbeeld in de vorm van een medicatieschema).
Voor het papieren voorschrift wijzigt er niets. Ook papieren voorschriften uitgeschreven voor 1 januari 2017 blijven geldig tot het einde van de derde kalendermaand die volgt op de datum van het voorschrijven of die volgt op de datum waarop de voorschrijver het voorschrift afgeleverd wil zien. Doen er zich technische problemen voor dan kan de voorschrijver contact opnemen met de helpdesk van de softwareprovider. Indien nodig kan nog steeds een papieren voorschrift opgemaakt worden. Vanaf 2018 zal de voorschrijver bij aanhoudende technische problemen die situatie kunnen aangeven als een ‘geval van overmacht’. Ook in dat geval kan er een papieren voorschrift opgemaakt worden.