Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (fagg) lanceerde begin deze week een campagne die het geneesmiddelengebruik bij kinderen naar omlaag moet halen. De campagne krijgt de volle steun van minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx.
"Geneesmiddelen en kinderen: opgelet, een geneesmiddel is geen snoepje" luidt de slogan van de nieuwe campagne waarmee het fagg het grote publiek bewust wil maken van het correcte gebruik van geneesmiddelen bij kinderen. In drie bijhorende brochures krijgen ouders tips over wat te doen bij een aantal frequent bij kinderen voorkomende aandoeningen: koorts, verkoudheid en oprispingen. "Een geneesmiddel kan, vooral bij kinderen, ondoeltreffend, ongeschikt of ronduit gevaarlijk zijn als het niet correct gebruikt wordt, zonder het advies van een arts of een apotheker en wanneer de aanwijzingen uit de bijsluiter niet opgevolgd worden", aldus het fagg.
Een campagne als deze is meer dan noodzakelijk, stelde minister van Volksgezondheid en Sociale Zaken Laurette Onkelinx tijdens de voorstelling van de campagne. Ze staafde die stelling met een aantal opmerkelijke cijfers. "Elk jaar verkopen Belgische apothekers 6,6 miljoen geneesmiddelenverpakkingen voor kinderen. Dit vertegenwoordigt in totaal 107 miljoen pillen, druppels of vaccins. In 2011 kreeg het Antigifcentrum meer dan 20.000 oproepen voor kinderen. De vier categorieën die aanleiding gaven tot het grootste aantal oproepen zijn de geneesmiddelen van het centraal zenuwstelsel, de analgetica-antipyretica, producten voor inwendig gebruik en geneesmiddelen van het ademhalingsstelsel", aldus Onkelinx.
De brochures kunnen geraadpleegd en gedownload worden via de website www.geneesmiddelenenkinderen.be.