Buddy Deal een groot succes

De tweede editie van Buddy Deal, een initiatief van Stichting tegen Kanker, was een groot succes. De campagne om mensen aan te sporen om een maand te stoppen met roken leverde zes keer meer inschrijvingen op dan vorig jaar. 

Op 1 mei lanceerde Stichting tegen Kanker de tweede editie van Buddy Deal, een nationale campagne om mensen aan te sporen om een maand te stoppen met roken. Daarbij wordt de hulp ingeschakeld van een ‘buddy’, een vriend, een collega of een familielid. Lukt het om een maand lang de sigaret links te laten liggen, dan kan een beroep worden gedaan op advies en aanmoediging van de tabakologen van Stichting tegen Kanker. Maar liefst negenduizend mensen registreerden zich als ‘stopper’ of ‘buddy’. Dat grote aantal verrast Stichting tegen Kanker niet omdat uit haar rookenquête in 2022 bleek dat 60% van de Belgische rokers wil stoppen met roken. 

Volgens de eerste resultaten heeft Buddy Deal goed gewerkt. De belangrijkste reden voor het succes is de bereidheid van de deelnemers om voor hun gezondheid te zorgen. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Een groot aantal deelnemers hield het de hele maand vol. 53% van de Nederlandstalige respondenten rookte niet in mei en blijft volhouden. 

Filip Ceulemans