Op 31 januari werd bekendgemaakt dat de Arizona-partijen een regeerakkoord hebben bereikt, en tegelijkertijd werd de inhoud ervan gepubliceerd. Maar welke punten uit dit akkoord zijn specifiek relevant voor (huis)artsen?
Wij zien twee belangrijke onderwerpen die als leidraad dienen voor de komende legislatuur: doelmatige zorg en geïntegreerde zorg. Om u een helder overzicht te bieden, vatten wij de belangrijkste onderwerpen uit het akkoord die weerslag hebben op de huisarts voor u samen.
Groeinorm blijft behouden
- De groeinorm blijft behouden. Dit maakt het mogelijk dat het budget voor de gezondheidszorg kan stijgen bovenop de index.
- De regering wil, in afwachting van bepaalde hervormingen, de focus van de groeinorm leggen op doelmatige zorg. Het is minder de bedoeling om de groeinorm te gebruiken voor ongeoorloofde budgetoverschrijdingen.
Aandacht voor de versnippering van bevoegdheden
- Het akkoord erkent de versnippering van de bevoegdheden van gezondheidszorg en dat goed preventiebeleid op regionaal niveau winsten op Federaal niveau oplevert.
- Tot dit einde worden vertegenwoordigers van de deelstaten opgenomen als waarnemers in het Verzekeringscomité van het RIZIV.
- Ook worden de deelstaten opgenomen in de Algemene Raad van het RIZIV.
- Het uiteindelijke doel is om coherentie en doeltreffendheid van het gezondheidsbeleid te verzekeren over de verschillende beleidsniveaus heen.
Gezondheidszorgdoelstellingen
- Investeren in doelmatige solidariteit is de leidraad van de nieuwe federale regering.
- Er wordt een nieuwe Commissie Gezondheidszorgdoelstellingen opgericht die aan het begin van een legislatuur gezondheidszorgdoelstellingen opstelt die als leidraad dienen tijdens deze legislatuur.
- Deze gezondheidszorgdoelstellingen concretiseren maximaal de quintuple aim methodiek.
- Hierbij wordt expliciet geformuleerd dat deze doelstellingen investeringen in het zorgpersoneel en hervormingen in de organisatie van de gezondheidszorg vereisen.
- De doelstellingen worden, met respect voor de verschillende bevoegdheden, afgestemd tussen de verschillende beleidsniveaus.
Ziekenhuishervorming, nomenclatuur en financiering
- Ziekenhuisfinanciering en nomenclatuur worden benoemd als twee sleutelstenen van ons gezondheidszorgsysteem die aan herziening toe zijn en fundamenteel hervormd worden volgens een aantal doelstellingen:
- Het bevorderen van samenwerking
- Het stimuleren van zorgkwaliteit boven zorgkwantiteit
- Een meer transparante, billijke en rechtvaardige financiering
- Tariefzekerheid en betaalbaarheid voor de patiënt.
- Ziekenhuizen krijgen een aanzienlijk budget op basis van ‘pay-for-performance’
- De oefening rond de hervorming van de nomenclatuur wordt deze legislatuur afgewerkt, met een aantal specifieke doelen:
- Iedereen adequaat vergoeden en beroepen met tekorten aantrekkelijk maken
- Dat tijd die besteed wordt aan luisteren, communiceren en coördineren meer waarde krijgt.
- Het principe van vergoeding per prestatie blijft behouden, maar ze laten ruimte voor nieuwe financieringsmodellen die samenwerking, zorgcontinuïteit, beschikbaarheid en preventie stimuleren.
- Ook de New Deal wordt geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.
- Daarnaast wordt het conventiemodel aangemoedigd en hervormd door de nieuwe regering.
- De bedoeling is om conventionering aantrekkelijker te maken en het verschil met niet-geconventionering groter te maken.
- Daarnaast wordt er bekeken of geconventioneerden in bepaalde voorwaarden een soepeler tariefsysteem kunnen aanbieden.
- Het huidig terugbetalingssyteem komt vaak pas tussen voor patiënten die al aan een aandoening lijden. De regering wil daarom met het terugbetalingsbeleid meer focussen op vroege interventies voor patiënten die risico lopen op deze aandoeningen.
Grotere taak voor de huisarts bij langdurig zieken
- Van behandelende artsen wordt gevraagd om de mogelijkheid tot aangepast of ander werk te bekijken bij het schrijven van een ziekte-attest.
- In bepaalde gevallen wordt dit attest omgevormd tot een geschiktheidsattest waarin facultatief kan vermeld worden wat de zieke werknemer nog wel kan.
- De rol van ‘verantwoordelijke behandelende arts’ wordt gecreëerd bij arbeidsongeschiktheid die langer dan twee maanden duurt.
- Van deze arts wordt verwacht een coördinerende rol te hebben bij het opvolgen en begeleiden van patiënten die langdurig arbeidsongeschikt zijn.
- Ze treden op als eerste contactpersoon voor communicatie met de adviserende arts en de arbeidsarts.
- Artsen die significant meer of langere periodes van arbeidsongeschiktheid voorschrijven worden opgevolgd en financieel geresponsabiliseerd in hun voorschrijfgedrag.
- Hierbij wordt ingezet op instrumenten voor zelfsturing, dat het toe moet laten om hun eigen voorschrijfgedrag te vergelijken met wetenschappelijk onderbouwde ‘standaarden’ en het voorschrijfgedrag in hun regio.
- Daarnaast worden de sancties voor artsen die frauduleuze medische attesten afleveren aangescherpt in overleg met de Orde.
Ondersteuning van de huisarts
- De regering wil inzetten op administratieve vereenvoudiging.
- Ze hebben de ambitie hierbij om te starten met een wit blad en enkel hoogstnoodzakelijke administratie op te nemen in een basislijst.
- Verder wordt er ingezet op digitalisering en het ‘only-once’ principe.
- Er wordt ingezet op een eengemaakt arbeidsongeschiktheidsattest.
- Daarnaast hebben ze de ambitie om in samenspraak met de deelstaten nutteloze medische attesten terug te schroeven.
- De (tand)artsenquota worden, in samenspraak met de deelstaten, verhoogd om te beantwoorden aan objectiveerbare behoeften.
- Ze hebben de ambitie om een afsprakenkader tot stand te laten komen in overleg met de zorgverleners, zodat er in onderling overleg oplossingen worden gezocht voor patiëntenstops.
- Organisatie van dringende medische hulp dient herzien en verbeterd te worden.
- Triage via 1733 wordt verbeterd en veralgemeend uitgerold over het hele grondgebied.
- Ook is er de ambitie om de organisatie van de huisartsenwachtposten te verbeteren.
- Het statuut en verloning voor artsen in opleiding wordt verbeterd en er wordt toegewerkt naar een volwaardig statuut.
- Patiënten met lichte en matige stoornissen kunnen rechtstreeks terecht bij een kinesitherapeut, zonder verplichte doorverwijzing door de huisarts.
- Op vlak van digitalisering wil de regering een aantal zaken bereiken:
- Inzetten op uitwisseling van gegevens die gecoördineerde en geïntegreerde zorg mogelijk maken.
- Er wordt ingezet op het maximaal hergebruiken van data en het samenbrengen van informatiestromen. Hiervoor treedt de regering ook in dialoog met de deelstaten, zodanig dat er consistentie is over de verschillende beleidsniveaus heen.
Verantwoordelijk gebruik van middelen
- In het regeerakkoord wordt geschreven dat onze gezondheidszorg kwaliteitsvol is en toegankelijk, maar dat ze onvoldoende doelmatig is. Tot dit einde wil de regering een beleidsplan creëren, dat dit aanpakt. Dit plan moet ook inzetten op een sterkere bestrijding van fraude door onder andere:
- In samenspraak met o.a. zorgverleners de controles te versterken op:
- Prestaties en het voorschrijfgedrag van artsen
- Facturatiegegevens
- Aflevering van geneesmiddelen onder Hoofdstuk IV
- Overconsumptie van geneesmiddelen
- In samenspraak met o.a. zorgverleners de controles te versterken op:
- Het regeerakkoord schrijft dat er nog te veel medische consumptie (dubbele onderzoeken, te snelle doorverwijzing naar beeldvorming, …) is. Ze wilt dit aanpakken door onder andere in te zetten op:
- Digitalisering en gegevensdeling
- Responsabilisering van het voorschrijfgedrag van artsen
- Quota voor goedkope medicatie op te trekken waar mogelijk.
- De werking van de Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle (DGEC) van het RIZIV wordt geëvalueerd.
- Hierbij streven ze naar een transparante en kwalitatieve controle door de DGEC.
- De regering streeft naar een objectief, transparant en kwalitatief controlesysteem dat alle betrokken partijen betrekt om afwijkende patronen te identificeren.
Alec De Cort
Beleidsmedewerker