Alcoholplan met enkele gerichte maatregelen

30 mrt 2017

Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) stelde eind vorige week haar langverwachte alcoholplan voor. Too little too late, volgens nogal wat waarnemers.

Het globaal plan ter bestrijding van het alcoholmisbruik kent ondertussen een lange voorgeschiedenis. Dat naast de federale overheid ook de regionale regeringen hier hun zegje in hebben, bevordert uiteraard de snelheid van handelen niet. Na tien jaar onderhandelen tussen de verschillende overheden is er nog steeds geen akkoord. “Ik wacht niet meer tot iedereen haar of zijn handtekening onder een eindtekst heeft gezet”, aldus een gepikeerde De Block. “Ik voer de maatregelen uit waarvoor ik bevoegd ben en ik voeg er nog een aantal nieuwe aan toe. Hopelijk nemen de overheden op de andere bestuursniveaus nu ook hun verantwoordelijkheid.”

Een eerste concrete maatregel verduidelijkt de wetgeving inzake alcoholgebruik door jongeren tussen 16 en 18 jaar oud. Horecazaken en winkels zullen hen enkel nog bier of wijn mogen verkopen. Reclame voor alcohol gericht op minderjarigen wordt strikter aan banden gelegd. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) zal voor elke reclame gericht op jongeren zijn toestemming moeten geven. De Block verhoogt ook de controles op automaten met alcoholische dranken. Wettelijk moeten deze automaten een leeftijdsslot hebben dat enkel met een identiteitskaart kan worden geopend.

Een tweede doelgroep waar De Block op inzet, zijn zwangere vrouwen. Er komt een sensibiliseringscampagne en extra vorming voor zorgverstrekkers zodat zij zwangere vrouwen of vrouwen die van plan zijn zwanger te worden, nog beter kunnen wijzen op de gevaren van alcoholgebruik in de periode voor en tijdens de zwangerschap en tijdens de periode van borstvoeding.