Aanvraag geïntegreerde praktijkpremie 2023 vanaf 17 september

Het RIZIV heeft de procedures en de termijn voor het aanvragen van de geïntegreerde praktijkpremie voor huisartsen bekendgemaakt. Aanvankelijk werd aangekondigd dat de premie vanaf 1 september 2024 aangevraagd kon worden. Nu heeft het RIZIV gecommuniceerd dat de premie voor het premiejaar 2023 aangevraagd kan worden vanaf 17 september 2024 tot en met 15 december 2024.

Als u gebruik maakt van een aanvaard softwarepakket, dan dient u uw aanvraag online in via de module ‘Premieaanvragen’ van de ProGezondheid-toepassing van het RIZIV.

Als u geen gebruik maakt van een aanvaard softwarepakket en als erkend huisarts de basispremie voor 2023 van €1.000 wilt aanvragen, kunt u dit schriftelijk doen via het aanvraagformulier geïntegreerde praktijkpremie 2023

Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, ontvangt u een bevestigingsmail. Daarnaast krijgt u via de ProGezondheid-toepassing feedback over uw scores en verneemt u het bedrag waarop u volgens de beschikbare gegevens recht heeft.

Aangezien we jaarlijks tientallen klachten ontvangen, vragen wij u om u ervan te verzekeren dat uw aanvraag in goede orde werd ontvangen.

Indien u het niet eens bent met het aangegeven bedrag waar u recht op zou hebben, kunt u dit binnen 60 dagen na de indiening van uw aanvraag online betwisten bij de leidend ambtenaar van de Dienst Geneeskundige Verzorging van het RIZIV. Dit doet u via de ProGezondheid-module ‘Premieaanvragen’. Bij deze betwisting moet u een bijlage opladen waarin u aanduidt welke criteria u betwist en waaraan u de nodige bewijsstukken toevoegt

Alec De Cort
Beleidsmedewerker

Problemen bij 'vrijstelling van wachtdienst'

Er komen verschillende berichten binnen bij Domus Medica dat artsen er niet in slagen om hun geïntegreerde praktijkpremie correct aan te vragen via ProGezondheid, omwille van de melding dat ze ‘niet ingeschreven staan in een georganiseerde wachtdienst’. Navraag leert ons dat dit probleem zich specifiek voordoet bij artsen die een vrijstelling hebben gekregen voor het doen van wachten.

Wat is de oorzaak van het probleem?

Artsen die wel ingeschreven zijn bij een georganiseerde wachtdienst maar een vrijstelling ontvingen, zijn niet in alle regio’s volledig correct opgeladen in de software voor de beschikbaarheidshonoraria (BHOD). Problemen kunnen ontstaan wanneer deze artsen niet als ‘vrijgesteld’ aangemerkt staan of wanneer er een einddatum geregistreerd staat. De arts heeft ondanks zijn vrijstelling nog steeds de verantwoordelijkheid om in functie van de continuïteit van zorg voor zijn patiënten ingeschreven te zijn in de wachtdienst (en aldus de lokale afspraken en bijdrage te volgen). Indien de vrijgestelde arts in orde is met zijn inschrijving, is een aanpassing in de BHOD-software noodzakelijk. 

Welke oplossing is er?

Twee partijen moeten actie ondernemen:

  • De lokale verantwoordelijke voor het doorgeven van BHOD (dat kan een medewerker of arts zijn van de huisartsenkring of wachtpost). Deze persoon dient alle vrijgestelde maar aangesloten artsen correct te registreren in de BHOD-tool, dwz dus als ‘vrijgesteld’ en zonder einddatum. Wachtposten en kringen zijn al op de hoogte gebracht.
  • De betreffende arts. Deze dient de beslissing in ProGezondheid te betwisten door op de knop ‘ik ga niet akkoord’ te klikken. Als de lokale verantwoordelijke voor BHOD de aanpassing correct doorvoerde zal normaal de beslissing na maximaal één maand automatisch herzien worden. Wachtposten en kringen zouden geen bijkomende attesten moeten afleveren aan de arts als de aanpassingen in de BHOD software werden gedaan. De arts kan in zijn verweer als bewijs vermelden dat de BHOD-verantwoordelijke de nodige aanpassingen heeft doorgevoerd. Vergewis u ervan dat de lokale verantwoordelijke deze aanpassingen ook effectief doorvoerde alvorens u de uitkomst in ProGezondheid betwist.

Michiel Van Lysebetten
Expertisedomeinverantwoordelijke Out of Hours Care