Waar gaat het juist over?
Steeds vaker zien we dat digitale schermen worden toegepast in praktijken ter bevordering van wachttijdverzachting en informatievoorziening. Het gebruik van beeldschermen om informatie te tonen in bijvoorbeeld wachtkamers wordt ook wel narrowcasting genoemd. Het is altijd bedoeld voor een bepaalde doelgroep, vandaar de term ‘narrow’ (vertaald als ‘smal’).
Via een dergelijk systeem kan een uitzending samengesteld worden. Deze uitzending wordt uitsluitend vertoond op de beeldschermen die aangesloten zijn op het systeem.
Hoe werkt het?
Voordat u van start gaat, kunt u best vooraf uw doel bepalen: wat wil ik bereiken met mijn digitale scherm? Wil ik mijn patiënten informeren of wil ik vermaak in de wachtzaal aanbieden? Een combinatie van beide is ook mogelijk.
Als u ervoor kiest om patiënten te informeren, dan kunt u denken aan:
- Informatie over de praktijk en gang van zaken
- Het voorstellen van de medewerkers
- Het vertonen van de actuele wachttijd
- De oorzaak van vertraging uitleggen (bijvoorbeeld een spoedgeval)
- Medische informatiecampagnes, zoals belang van griepvaccins bij bepaalde doelgroepen of gebruik van antibiotica
- Wachtdienst apothekers
Als u kiest voor vermaak in de wachtzaal, dan geeft u patiënten iets te doen waardoor ze worden afgeleid van de wachttijd. Hierdoor beïnvloedt u de perceptie van de wachttijd op positieve wijze. U kunt vermaak op de volgende manieren aanbieden:
- Het vertonen van het nieuws
- De weersverwachting weergeven
- Informatie vertonen ter bevordering van een goede gezondheid
- Ontspannende of humoristische video’s tonen, zoals natuurbeelden of korte animaties
Welke mogelijke voordelen levert een digitaal scherm op?
Een eerste voordeel is dat u uw uitzending volledig kunt afstemmen op uw doelgroep. U kent immers uw patiënten het beste. U bent zelf in controle over de informatie die op het scherm vertoond wordt. Daarnaast levert een wachtkamerscherm u tijdswinst op: u hoeft maar éénmalig uw uitzending samen te stellen.
Daarnaast zijn er nog enkele studies die een positief effect optekenen naar de gemoedstoestand van de patiënt. Zo kan u de kans vergroten dat u een meer ontspannen patiënt aantreft of de gedachten van een angstige patiënt afgeleid worden. Wicke et al (1994)1 toonden aan dat patiënten ontvankelijker worden voor gezondheidsadvies als de wachtkamer een plaats is om te ontspannen.
Tot slot kan een positieve beïnvloeding van de subjectieve wachttijd (de tijd die de patiënt ervaart) tot een hogere tevredenheid leiden. Pruyn en Smidts (1998)2 zagen dat subjectieve tijdsbeleving een grote rol speelt bij de uiteindelijke tevredenheid van de cliënt of patiënt. Patiënten kunnen het waarderen als ze weten waarom ze moeten wachten (informeren van de patiënt) en als het wachten zelf aangenamer wordt (aantrekkelijkheid van de wachtzaal).
Bronnen:
1 Wicke, D.M., Lorge, R.E., Coppin, R.J., & Jones, K.P. (1994). The effectiveness of waiting room notice-boards as a vehicle for health education. Fam. Pract., 11(3) 292-295.
2Pruyn, A.T.H., & Smidts, A. (1998). Effects of waiting on the satisfaction with the service: beyond objective time measures. International Journal of Research in Marketing, 15(4), 321-334