Impulseo: belangrijkste wijzigingen voor aanvragen 2022

Op 9 december 2022 werd het nieuwe Besluit van de Vlaamse Regering ‘tot ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering’ definitief goedgekeurd.

Wat betekent dit concreet?

  1. Een startende erkende huisarts komt in aanmerking voor een renteloze lening van €35.000 voor het uitbouwen van de praktijk. Bijkomend kan €10.000 renteloos worden geleend indien aan een aantal bijkomende voorwaarden rond samenwerking met een praktijkverpleegkundige of praktijkondersteuner voldaan is. 
  2. Er is een subsidiepremie voor multidisciplinaire praktijkvormen:
    • Een premie van €7.400 als tegemoetkoming in de loonkost van één of meerdere extra medewerkers (een praktijkondersteuner of een praktijkverpleegkundige). 
      • Er moet minstens 13 uur ondersteuning zijn in de praktijk.
      • De praktijkondersteuner of verpleegkundige is aan de praktijk verbonden met een arbeidsovereenkomst (dus geen zelfstandigen of met een contract verbonden aan een externe organisatie).
      • De tegemoetkoming bedraagt de helft van de loonkost met een maximum van €7.400 per arts, per 13 uur.
    • Daarbovenop kan een surplus gegeven worden van €800 indien de huisarts inzet op extra vorming voor de verdere professionalisering van de samenwerking. De bijkomende navorming richt zich op volgende aspecten: 
      • De competenties versterken van de praktijkondersteuner of de praktijkverpleegkundige.
      • Bijkomende competenties ontwikkelen op het vlak van geïntegreerd samenwerken, zorgcoördinatie en populatiegerichte zorg.
      • De navorming bedraagt minimaal 4 uur per jaar. Minstens één uur per jaar wordt samen met de aanvragende huisarts gevolgd.
    • OF
      Een premie van €3.400 euro voor de investering in een telesecretariaat. 
      • Deze premie kan enkel aangevraagd worden door een startende huisarts en voor maximaal vijf opeenvolgende jaren.
      • Voor bestaande praktijken is een uitdoofscenario voorzien:
        • Ofwel heeft de arts reeds 5 kalenderjaren of meer een tegemoetkoming voor telesecretariaat ontvangen: dan kan de arts bijkomend voor maximaal twee opeenvolgende kalenderjaren de tegemoetkoming aanvragen, te rekenen vanaf 1 januari 2023.
        • Ofwel heeft de arts minder dan 5 kalenderjaren een tegemoetkoming voor telesecretariaat ontvangen: dan kan de artsen bijkomen voor maximaal 6 opeenvolgende kalenderjaren een tegemoetkoming aanvragen, te rekenen vanaf 1 januari 2023, in mindering van het aantal jaren dat de arts de tegemoetkoming reeds heeft ontvangen onder de huidige regeling.

Hoe moet het nu verder?

Nu het Besluit is goedgekeurd, gaat het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid aan de slag om dit praktisch uit te werken: het opstellen van nieuwe aanvraagformulieren, van nieuwe formulieren om de kosten te bewijzen, een overzicht van de opleidingen voor de praktijkondersteuners die in aanmerking komen, enzovoort.

In januari 2023 wordt hierover een infomoment gepland met de steunpunten, waaronder Domus Medica. Hierdoor kunnen we u op dit moment nog geen aanvraagformulieren bezorgen.
Zodra we meer informatie hebben, brengen we u onmiddellijk op de hoogte zodat u zo snel mogelijk uw aanvraag kan indienen. 

Hebt u vragen, dan mag u die gerust bezorgen aan annemie.verwilt@domusmedica.be, zodat we ze kunnen bundelen voor het Agentschap Zorg en Gezondheid.

Wenst u meer informatie?

Welke vormingen van Domus Medica komen in aanmerking? 

Hou onze vormingskalender dus goed in het oog!

Adviezen voor een kwaliteitsvolle huisartsenpraktijk?

In 2021 publiceerde Domus Medica in een tweejarig, zorgvuldig traject 80 adviezen die een kwalitatief goede en betrouwbare huisartsenpraktijk beschrijven. Deze adviezen vormen een basis voor praktijken die hun kwaliteit willen toetsen, hierin willen groeien en een traject willen ontwikkelen om dit te bereiken.

Iedere praktijkmedewerker speelt een belangrijke rol in het aan de slag gaan met deze adviezen. Enkele thema’s waarmee praktijkmedewerkers aan de slag kunnen gaan: vaccinbeheer, stockbeheer, gegevensbeheer en privacy, welzijn medewerkers,… Kom er meer over te weten op onze website

Zie ook:

Emma Van Parys
Expertisedomeinverantwoordelijke Praktijkorganistie