Inhoud
Welkom
Welkom in dit themadossier.
Dit themadossier zal systematisch aangevuld worden met de nieuwste informatie over de New Deal. Op termijn voorzien we een toolbox met daarin praktische informatie zodat u met de New Deal aan de slag kan in uw praktijk.
Wat is de New Deal?
De New Deal is een derde organisatie- en financieringsmodel voor de huisartsgeneeskunde. De bedoeling van dit derde model is om er voor te zorgen dat huisartsen op een andere manier kunnen werken, met taakdelegatie en ondersteuning in de huisartsenpraktijk. Eens geïmplementeerd kunnen artsen hier vrijwillig voor kiezen.
Waarom is er een New Deal nodig?
De aanleiding voor dit eindverslag was de visienota die minister Vandenbroucke voorstelde op 17 juni 2022. In deze nota beschreef de minister een aantal uitdagingen voor de huisartsenpraktijken:
- Een verouderende populatie en toename van chronische ziekten zorgen voor een hogere en complexere zorgnood vanuit de bevolking.
- Huisartsen voelen zich overbevraagd en/of voeren patiëntenstops in, waardoor patiënten op sommige plaatsen geen huisarts meer vinden.
- Het systeem van betaling per prestatie vergoedt onvoldoende het werk buiten de patiëntencontacten en laat moeilijk toe dat het team in de huisartspraktijk diverser wordt.
- De nieuwe generaties wensen een evenwicht tussen hun professionele activiteiten en privéleven.
- Er is heel veel administratieve overlast, waardoor huisartsen minder tijd hebben voor hun kerntaken.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden stelde de minister voor om toe te werken naar een New Deal voor de huisartsenpraktijken, waarbij een derde organisatie- en financieringsmodel wordt ontwikkeld naast de blijvende prestatiefinanciering en forfaitaire financiering. Een belangrijke randvoorwaarde is dat huisartsenpraktijken vrijwillig kunnen instappen in dit derde model.
Hoe kreeg de New Deal vorm?
Om dit proces in goede banen te leiden, stelde minister Vandenbroucke een projectteam aan bij het Riziv onder leiding van professor Ann Van Den Bruel en professor Jean-Luc Belche.
De reflectiegroep kent een brede samenstelling waarbij ook actief geluisterd werd naar jonge, actieve huisartsen. Naast de tweewekelijkse overlegmomenten in de reflectiegroep waar ze discussies voerden aan de hand van wetenschappelijke literatuur, werden deze reflecties afgetoetst bij:
- Een klankbordgroep met leden van de expertisegroepen van Domus Medica;
- 11 LOK-groepen verspreid over België;
- 2453 huisartsen en andere respondenten via een kwantitatieve, online bevraging;
Daarna volgde een analyse van het KCE-rapport over gemengde financieringsmodellen voor de huisartsgeneeskunde in vijf andere Europese landen.
Op basis van deze input stelden de co-voorzitters een ruim eindrapport op. Dit eindrapport bevatte verschillende strategische elementen. In het voorjaar ging een werkgroep aan de slag om de elementen uit het rapport te operationaliseren.
Doelstellingen van de New Deal
Dit model streeft de doelstellingen van de Quintuple Aim na: de verbetering van de gezondheid van de gehele bevolking, de verbetering van de door het individu ervaren kwaliteit van de zorgverlening, het efficiënter gebruiken van de beschikbare middelen, de vermindering van de sociale ongelijkheden op het vlak van gezondheid en het verbeteren van het welzijn van de zorgverleners.
De hogere financiering per patiënt moet zorgen voor:
- Erkenning en honoreren van werk buiten directe patiëntencontacten
- Meer autonomie in het besteden van de middelen (diversiteit huisartspraktijkenlandschap)
- Het toelaten van taakdelegatie, tussen huisartsen en/of andere zorgprofessionelen.
- Vergoeding volgens gemiddelde zorgzwaarte en complexiteit
- Het behoud van loon naar werken
- Meer incentives voor kwaliteitsvolle praktijkvoering.
De nieuwe premiefinanciering moet zorgen voor:
- Kwaliteitsverhoging door meer preventieve en proactieve zorg door taakdelegatie
- Toegankelijkheid huisarts voor nieuwe patiënten stijgt
- Professionele tevredenheid stijgt door taakdelegatie voor protocoleerbare zorg
- Minder consultaties per huisarts door taakdelegatie
- Praktijkmanagement premie maakt tijd vrij voor ontwikkelen praktijkprocessen en richtlijnen met kwaliteitsverbetering tot gevolg.
Evaluatie
Deze doelstellingen zullen worden geëvalueerd tijdens de looptijd van dit project (3 jaar). Het Federaal Kenniscentrum voor Gezondheidszorg (KCE) zal de studie coördineren. Deze continue evaluatie zal het mogelijk maken om indien nodig bij te sturen, met als doel het structureel te verankeren in de verplichte ziekteverzekering.
Welke huisartsen en praktijken kunnen kiezen voor dit nieuwe systeem?
Elke vorm van huisartsenpraktijk kan toetreden: solo-artsen, groepspraktijken of netwerkpraktijken, vanuit het prestatiesysteem of vanuit het systeem voor medische huizen met forfaitaire financiering.
Een huisartspraktijk kan enkel in zijn geheel instappen, elke huisarts van de praktijk moet de kandidatuur ondersteunen.
Groeps- of netwerkpraktijken moeten:
- geregistreerd zijn als groepering via ProGezondheid.be,
- Elke huisarts van de praktijk moet geaccrediteerd zijn op de moment van instappen.
- werken met een gedeeld patiëntenbestand
- moeten integratie-instrumenten gebruiken, zoals werken met gedeelde elektronische patiëntendossiers, zorgoverleg en coördinatievergaderingen.
- De huisartsen maken gebruik van een gehomologeerd elektronisch medisch dossier.
Hoe werkt het financieringssysteem van de New Deal?
Het nieuwe financieringssysteem bevat 3 financieringspijlers:
- Per verstrekking (raadplegingen, bezoeken en technische handelingen)
- Een forfaitaire en gewogen financiering PER PATIËNT met een vaste therapeutische relatie, bovenop het GMD (capitatiefinanciering).
- Een premiefinanciering voor de praktijk, die moet inzetten op kwaliteit, ondersteuning, beschikbaarheid en samenwerking.
Prestatiefinanciering (=honoraria per verstrekking)
Voor patiënten MET een vaste behandelrelatie (dus met een GMD bij één van de artsen van de praktijk) worden voor raadplegingen en bezoeken verstrekkingen aangerekend met aangepaste honoraria. Deze zijn opgenomen in onderstaande tabel:

Voor patiënten ZONDER vaste behandelrelatie (dus zonder GMD), bijvoorbeeld personen op vakantie, studenten, 2e adviezen, co-ouderschap, etc.) blijft het toepassen van de gewone nomenclatuur mogelijk (zogenaamd ‘passantentarief’). Ook tijdens de wachtdienst wordt de gebruikelijke nomenclatuur toegepast.
U gebruikt de ‘gewone’ nomenclatuur voor:
- Patiënten zonder vaste behandelrelatie
- Beschikbaarheidssupplementen en verstrekkingen tijdens wachtdiensten
- Technische prestaties (ECG, spirometrie, hechtingen, etc.)
- Zorgtrajecten diabetes en nierinsufficiëntie.
- Verstrekkingen voor deelname aan een MOC
- Verstrekkingen in het kader van thuishospitalisatie.
Capitatiefinanciering:
In het nieuwe systeem blijft het GMD behouden, maar voor elke patiënt met een GMD (en dus een vaste behandelrelatie heeft met een arts van de praktijk) wordt door de ziekenfondsen een bijkomende vergoeding betaald aan de huisartspraktijk, per kwartaal. Deze vergoeding is afhankelijk van de leeftijd en het statuut verhoogde tegemoetkoming van de patiënt. De bedragen kan u in onderstaande tabel terugvinden.
De capitatiefinanciering omvat ook alle adviezen in de huisartspraktijk (telefonisch, e-mail, chat, …), telefonische raadplegingen, triage, proactieve en preventieve zorgprogramma’s (bv. uitnodiging griepvaccinatie en toediening tijdens georganiseerde collectieve vaccinatiemomenten).

Welke premies zijn er voorzien?
Premie voor praktijkverpleegkundige
De huisartspraktijk kan aanspraak maken op een premie als:
- minstens één verpleegkundige een vast samenwerkingsverband heeft met de huisartspraktijk
- én de huisartspraktijk meer dan 1.000 patiënten met een vaste behandelrelatie telt.
Het samenwerkingsverband is schriftelijk vastgelegd tussen de praktijk en de verpleegkundige, net als het weekschema en ook het uitvoeren van minstens deze taken:
- De proactieve opvolging van patiënten met chronische aandoeningen;
- Het proactief opstellen en uitvoeren van preventieprogramma’s;
- Het ondersteunen van de huisarts bij het opvangen van acute problemen;
- De coördinatie van zorg voor patiënten met complexe problemen;
- Het opstellen van praktijkrichtlijnen;
- Het opstellen van evaluatie van kwaliteitsrapporten en verbeterprogramma’s
Het bedrag van deze premie varieert in functie van:
- Het aantal patiënten met een therapeutische relatie
- Het wekelijks uurrooster van de verpleegkundige.

Premie voor praktijkmanagement
We voorzien een vergoeding voor praktijkmanagement, op basis van:
- het aantal artsen die geregistreerd zijn binnen de groepering,
- het aantal personen in loondienst van de huisartsenpraktijk
- het aantal patiënten met een vaste behandelrelatie.

De huisartspraktijk ontvangt de premie per kwartaal.
Deze vergoeding is voorzien voor alle taken in het beheer van de praktijk:
- organisatie van coördinatievergaderingen,
- beheer van personeel en samenwerkingsovereenkomsten,
- beheer en logistiek van het gebouw,
- ontwikkelen en implementeren van zorgprotocollen,
- opzetten van samenwerkingsverbanden met partners binnen de eerste en tweede lijn
- etc.
Geïntegreerde praktijkpremie
De geïntegreerde praktijkpremie blijft beschikbaar voor alle huisartsen die instappen in de New Deal.
Wanneer kunnen praktijken instappen?
Dit nieuwe financieringsmodel is op 1 april 2024 in werking getreden, maar blijft open voor nieuwe kandidaturen.
Wil u deelnemen, dan kan u in de webtoepassing ProGezondheid een formulier vinden om uw kandidatuur in te dienen (via Services > Attesten en formulieren). Onderteken het inschrijvingsformulier en stuur het naar newdeal@riziv-inami.fgov.be.
Uw kandidatuur wordt voorgelegd aan het Verzekeringscomité. In functie van de aanmeldingsdatum, wordt de startdatum voor de praktijk vastgelegd, in achtneming van de volgende kalender:
Startdatum New Deal-praktijk | Aanmeldingsdatum |
1 april 2025 | 2 februari 2025 |
1 juli 2025 | 1 mei 2025 |
1 oktober 2025 | 15 juni 2025 |
Voorwaarden tot toetreding: Alle huisartsen van de praktijk moeten geaccrediteerd zijn en moeten gebruik maken van een gehomologeerd elektronisch medisch dossier, kunnen zich aanmelden bij de Dienst Geneeskundige Verzorging van het RIZIV.
De aanmelding wordt digitaal ondertekend, bij een groepering dient elke geregistreerde huisarts het formulier te ondertekenen.
Beheer uw New Dealpraktijk gegevens en premies
Hoe kan ik de gegevens van mijn New Dealpraktijk bekijken en wijzigen?
Wanneer u zich heeft aangemeld als New Deal praktijk, kan u best onderstaande acties ondernemen:
Correcte informatie: Zorg ervoor dat alle informatie op ProGezondheid correct en up-to-date is ingevoerd. Dit houdt in de samenstelling van de praktijk en de rekeningnummers waarop betalingen mogen gebeuren.
In ProGezondheid: via “Mijn Services” surft u naar “New Deal-praktijk”. Hier kan u bepaalde gegevens met betrekking tot uw praktijk bekijken en wijzigen. Deze gegevens omvatten
- Identificatiegegevens
- Contactgegevens
- Financiële gegevens
Via de applicatie ProGezondheid kan u ook de samenstelling van uw praktijk beheren. Dit omvat:
- Een nieuw lid uitnodigen om uw praktijk te vervoegen of een bestaand lid verwijderen uit de praktijk.
- Gegevens met betrekking tot de verpleegkundigen in de praktijk beheren (nodig voor de premie voor praktijkverpleegkundige).
- Gegevens met betrekking tot de ondersteunende profielen van uw praktijk beheren (nodig voor de premie voor praktijkmanagement).
Opgelet!, hou rekening met bepaalde deadlines:
Een arts mag alleen toetreden tot een New-Dealpraktijk of de praktijk verlaten op respectievelijk de eerste of de laatste dag van het kwartaal. Deze informatie moet uiterlijk op de laatste dag van de 2e maand van het kwartaal worden doorgegeven (bijv. 28 februari voor een start op1 april).
Veranderingen met betrekking tot ondersteunende profielen of praktijkverpleegkundigen moeten uiterlijk 1 maand nadat ze hebben plaatsgevonden, worden doorgegeven. Als dergelijke verandering zich voordoet op het einde van het kwartaal, moet ze ten laatste op de 5e dag van het volgende kwartaal geregistreerd zijn.
Hoe uw premies aanvragen?
Uw premies aanvragen: u moet deze aanvraag ten laatste 5 dagen na het einde van het trimester indienen om voor dat trimester in aanmerking te kunnen komen voor de premies.
Indien er geen wijzigingen zijn zullen beide premies automatisch uitbetaald worden eenmaal alles correct geregistreerd werd. Als er toch wijzigingen moeten worden doorgegeven worden moet dit binnen de maand gebeuren.
- meldt u zich aan op ProGezondheid
- navigeert u naar de pagina “New Deal praktijk”
- opent u de pagina “New Deal premies” via de specifieke knop en verstuurt u de aanvraag.
De premie praktijkmanagement: In ProGezondheid: via “Mijn Services” surft u naar “New Deal-praktijk”. Hier kan u bepaalde gegevens met betrekking tot uw praktijk bekijken en wijzigen. Gegevens met betrekking tot de ondersteunende profielen is belangrijk voor de berekening van de premie.
De premie praktijkverpleegkundige: Wanneer u een samenwerking start of reeds samenwerkt met een verpleegkundige, moet die eerst over een RIZIV nummer te beschikken. Wanneer de verpleegkundige vervolgens effectief toetreedt tot uw New Deal praktijk (of wanneer diens arbeidsvoorwaarden veranderen), stuurt u de volgende documenten op naar artsen-tandartsen@riziv-inami.fgov.be:
- Een verklaring op eer met betrekking tot de nomenclatuur
- Een samenwerkingsovereenkomst tussen de verpleegkundige en uw praktijk
Deze overeenkomst moet onderstaande specifieke elementen vermelden die verschillen van een arbeidsovereenkomst (zoals bepaald in artikel 5; §8 van de overeenkomst):
- Het wekelijkse werkrooster
- De vergoeding
- De specifieke taken die uitgevoerd worden door de verpleegkundige
U kan een voorbeeldovereenkomst voor de samenwerking met een collega huisarts of met een verpleegkundige opvragen via de helpdesk.
Belangrijke tools
Domus Medica wil huisartsen zoveel als mogelijk informeren over dit derde model.
1. Wij organiseerden webinars op 21/09 en 05/10. Hieronder vindt u de opname daarvan.
2. Bekijk de New Deal website voor meer informatie
2. Het RIZIV maakte in samenwerking met Domus Medica een FAQ. U kan deze via deze link terugvinden.
3. Overweegt u de overstap naar dit nieuwe organisatie- en financieringsmodel? Maak dan gebruik van de simulatietool om inzicht te krijgen in de financiële impact voor uw praktijk. Het Vlaams consortium New Deal kan u op verzoek ondersteunen bij het invullen en interpreteren van deze tool.
4. Het draaiboek voor startende New Deal praktijken, kan u hieronder downloaden.
5. Wilt u een vorming of LOK organiseren over de New Deal? Vraag ze hier aan.