De stuurgroep Kafka en Domus Medica werken samen met het Riziv aan de efficiënte implementatie van het Mult-eMediatt-platform. Hieronder vindt u een gebundeld overzicht van de informatie:
Wat is Mult-eMediatt
Mult-eMediatt is een nieuwe eGezondheidsdienst die de administratieve processen rond het versturen van arbeidsongeschiktheidsattesten aanzienlijk vereenvoudigt. Het maakt gebruik van eForm-technologie om deze attesten rechtstreeks vanuit de huisartsensoftware naar verschillende ontvangers te sturen, zoals mutualiteiten, privébedrijven, overheidsinstellingen en scholen. Dit zorgt voor standaardisatie, administratieve vereenvoudiging en de garantie van beveiliging.
Deze toepassing zorgt ervoor dat u niet meer zelf, naargelang de situatie, moet kiezen tussen verschillende modellen van attesten. Het correct model wordt automatisch gegenereerd en verzonden via eenzelfde toepassing. Op die manier moet uw patiënt het niet binnen een bepaalde termijn en via verschillende (meer of minder beveiligde) kanalen naar elke ontvanger versturen.
De implementatie van Mult-eMediatt verloopt gefaseerd, met als doel om uiteindelijk voor alle soorten arbeidsongeschiktheidsattesten te worden gebruikt, ongeacht de duur of het type ontvanger. Momenteel is de dienst beschikbaar in de meeste EMD-softwarepakketten, maar in de eerste fase (iteratie 1) zijn nog niet alle functionaliteiten geactiveerd en zijn niet alle gebruikers betrokken, wat kan leiden tot beperkingen.
De tweede fase (Iteratie 2) wordt verwacht in 2025, afhankelijk van overleg met de betrokken partners en de voortgang van de implementatie in andere softwarepakketten.
Deze tweede fase wordt uitgerold door eGezondheid en breidt de functionaliteit uit van enkele mutualiteiten en Medex naar werkgevers. Technische aspecten en inzetten op gebruiksvriendelijkheid maken geen onderdeel uit van deze uitrol. De implementatie van Mult-eMediatt gebeurt per softwarepakket. De eGezondheidsdienst streeft ernaar om het systeem zo eenvoudig en gestandaardiseerd mogelijk te maken.
Twee voorwaarden om Mult-eMediatt te gebruiken:
Uw patiënt is akkoord dat u het bestand met zijn/haar/hun contactgegevens gebruikt om de exacte ontvanger van een attest terug te vinden.
Mult-eMediatt is geïntegreerd in uw medische software.
Hoe ga ik aan de slag met Mult-eMediatt
Domus Medica heeft voor haar leden, in samenwerking met Abrumet een e-learning ontwikkeld. In deze korte, geaccrediteerde e-learning op medi-Campus krijgt u uitleg over het algemene doel en de werking van Mult-eMediatt, evenals de verschillende fasen van de implementatie. Daarna worden praktische instructies per softwarepakket gegeven.
Heeft u na het volgen van de e-learning nog vragen over de praktische uitvoering? Raadpleeg dan de handleiding van uw softwarepakket.
De geïntegreerde praktijkpremie
Het gebruik van Mult-eMediatt is één van de voorwaarden om de geïntegreerde praktijkpremie te behalen: “In het vierde trimester van 2024 verstuurt u minstens één elektronisch arbeidsongeschiktheidsgetuigschrift naar de ziekenfondsen via Mult-eMediatt.”
Het doel van dit criterium is vooral om huisartsen kennis te laten maken met deze nieuwe functionaliteit. Naar de toekomst toe zal dit criterium vermoedelijk herzien worden in lijn met de verdere ontwikkeling en implementatie.
Meer info over de geïntegreerde praktijkpremie kan u hier terugvinden.
Hoe ervaart u Mult-eMediatt
De werkgroep Kafka en Domus Medica streven naar een zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk gebruik van Mult-eMediatt. We zijn daarom erg benieuwd naar uw feedback en ervaringen. Deze bundelen we en bezorgen we aan de softwarepakketten en het RIZIV, zodat we het gebruiksgemak verder kunnen optimaliseren.
Heeft u bedenkingen of opmerkingen? Stuur ze gerust naar robin.monteny@domusmedica.be, dan nemen wij ze mee in ons overleg.
Voor meer informatie over de werking van Mult-eMediatt kunt u de website van het RIZIV raadplegen.