Verzoek om medische informatie bij handicap enkel via eHealth

9 feb 2023

Sinds 1 februari stuurt de federale dienst Personen met een Handicap huisartsen alleen nog verzoeken om medische informatie via eHealth. Deze verzoeken komen in de inbox van hun goedgekeurde medische software. Huisartsen die niet over een goedgekeurde medische software en een eHealth-certificaat beschikken, ontvangen deze verzoeken via de post. Voor de patiënten verandert er niets, zij ontvangen een brief met het verzoek contact met hun huisarts op te nemen.

Lees hieronder de brief van de federale dienst Personen met een Handicap.

Nota ter attentie van huisartsen

Betreft: Het opvragen van medische informatie over patiënten die een aanvraag indienen voor een attest of tegemoetkoming bij de dienst Personen met een Handicap 

Vanaf 1 februari 2023 zullen onze verzoeken voor medische informatie over uw patiënten met een handicap enkel nog via eHealth gebeuren en niet meer via de post (behoudens uitzondering voor artsen zonder goedgekeurde medische software). Dit omwille van ecologische redenen en om een onnodige papierstroom te vermijden. 

Huidige context 

Wanneer een burger een aanvraag indient bij onze diensten voor een attest of een tegemoetkoming voor een persoon met een handicap, moeten wij de ernst van de handicap kunnen evalueren. Hiertoe nemen wij contact op met u - als huisarts van de betrokkene - om de nodige medische informatie te verkrijgen die wij nodig hebben om een beslissing te nemen. 

Momenteel versturen wij u het verzoek om medische informatie op twee manieren: 

  • per post; 
  • via de eHealth-box voor artsen met een goedgekeurde medische software en dus ook een eHealth-certificaat. 

Tegelijkertijd sturen wij uw patiënt een brief met het verzoek contact met u op te nemen om ons de nodige informatie door te geven. 

U kunt ons vervolgens de gevraagde informatie op verschillende manieren toesturen: 

  • via het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap FOD Sociale Zekerheid” terug te vinden in de goedgekeurde medische software; 
  • per post. 

Post of communicatie via eHealth? 

Wij merken dat steeds meer huisartsen gebruik maken van eHealth om ons medische informatie over hun patiënten te sturen. 

Na positief advies van Domus Medica hebben wij dan ook besloten niet langer verzoeken om medische informatie per post te verzenden, maar deze nog enkel digitaal te behandelen via eHealth. 

Op deze manier willen wij werken aan onze ecologische voetafdruk en een onnodige papierstroom voorkomen. 

Vanaf welke datum? 

Deze nieuwe procedure wordt van kracht op 1 februari 2023. 

Wat er verandert voor u in de praktijk 

Vanaf 1 februari 2023 sturen we u alleen nog verzoeken om medische informatie over uw patiënten met een handicap via eHealth, die normaal gesproken in uw inbox van uw medische software zal aankomen. U moet ook uw gelicentieerde medische software gebruiken om de gevraagde medische informatie aan ons te sturen. Dit doet u eenvoudig via het elektronische formulier dat u terugvindt in uw medische software “Evaluatie van de handicap FOD Sociale Zekerheid”. Via dit elektronische formulier voegt u eenvoudig de nuttige medische rapporten toe. Het formulier en de rapporten worden net als nu veilig naar ons verzonden via eHealth, zoals u nu al doet. 

Bent u dus een regelmatige gebruiker van goedgekeurde medische software, dan krijgt u geen aanvraag meer via post. Wij vragen u dan ook om de inkomende mail in uw medische software goed te controleren om op de hoogte te worden gehouden van een verzoek om medische informatie van onze diensten naar aanleiding van een hulpvraag voor een handicap van één van uw patiënten. 

Als u nog geen goedgekeurde medische software en een eHealth-certificaat gebruikt, ontvangt u zoals voorheen per post verzoeken om medische informatie. Hiervoor moet u het blanco formulier afdrukken en per post terugsturen, samen met de nuttige medische rapporten, die bindend zijn. Als u ziekenhuissoftware gebruikt, raad ik u aan om bij de ICT van uw zorginstelling na te gaan of deze software het mogelijk maakt om de medische rapporten die nodig zijn voor de evaluatie van de handicap van uw patiënt naar de FOD Sociale Zekerheid te sturen. Indien de medische software van uw zorginstelling nog geen gebruik maakt van ons elektronisch formulier, kunt u uw ICT voorstellen contact met ons op te nemen zodat wij hen kunnen informeren hoe zij dit formulier in hun software kunnen toevoegen. 

En voor uw patiënten? 

Voor uw patiënten verandert er niets, wij blijven hen een brief sturen met het verzoek contact met u op te nemen om hun informatie op te sturen.