Praktijkondersteuning huisartsgeneeskunde

7 dec 2011

Context

Punt 3.7. van het nationaal akkoord artsen-ziekenfondsen 2011 voorziet in een jaarlijkse tegemoetkoming ter ondersteuning van de huisartspraktijk, toegekend aan erkende huisartsen die ingeschreven zijn in de wachtdienst, georganiseerd door de erkende huisartsenkring, en die een activiteit hebben die ten minste 1.250 raadplegingen en/of huisbezoeken per jaar bedraagt.

Voor het jaar 2011 bedraagt deze jaarlijkse tegemoetkoming 1.500,00 euro.

Doelgroep

De tegemoetkoming wordt toegekend aan erkende huisartsen die zijn ingeschreven in de georganiseerde wachtdienst en die een activiteitsdrempel van minstens 1.250 raadplegingen en/of huisbezoeken bereiken.

  • Erkende huisartsen
    Onder erkende huisartsen worden die artsen verstaan die in 2011 (volledig jaar of een gedeelte ervan) beschikten over de bevoegdheidscode -003 of -004.
  • Ingeschreven in de georganiseerde wachtdienst
    Alle erkende huisartsen die voor het jaar 2011 tenminste éénmaal een beschikbaarheidshonorarium hebben ontvangen, voldoen aan deze voorwaarde.
    Naast de betaling van één of meerdere beschikbaarheidshonoraria wordt ook rekening gehouden met de artsen die zijn ingeschreven in een wachtdienst, wat inhoudt dat de huisarts beschikbaar is voor deelname aan de wachtdienst of beschikt over een vrijstelling verleend door de huisartsenkring. De gegevens betreffende deze voorwaarde worden door de huisartsenkringen via de portaalsite MEDEGA van de FOD Volksgezondheid beheerd en door de FOD Volksgezondheid aan het Riziv overgemaakt.
  • Activiteitsdrempel van minstens 1.250 raadplegingen en/of huisbezoeken
    De verificatie van deze voorwaarde gebeurt op basis van de beschikbare Riziv-profielgegevens m.b.t. het jaar 2009. Het betreft dus de raadplegingen en/of huisbezoeken die zijn aangerekend aan de verplichte ziekteverzekering.
    Indien een arts evenwel voor het jaar 2009 de drempel niet bereikt, wordt de gemiddelde activiteit over vijf jaar (2005 → 2009) in aanmerking genomen.
    Voor artsen die een akkoord hebben afgesloten met het oog op de forfaitaire betaling van sommige verstrekkingen (artsen werkzaam binnen medische huizen) gebeurt de verificatie van deze voorwaarde aan de hand van een door hen op te sturen overzicht van de prestaties (raadplegingen en/of huisbezoeken) verricht in de loop van het jaar 2009.
    Zoals bepaald in het akkoord artsen-ziekenfondsen, wordt geen rekening gehouden met de activiteitsgegevens voor de erkende huisartsen tijdens de eerste vijf jaren van hun vestiging.
    De datum van vestiging wordt hierbij gelijkgesteld aan de datum van erkenning als erkend huisarts. Voor pas erkende huisartsen worden geen activiteitsgegevens geverifieerd voor het 1e t.e.m. 5e toepassingsjaar dat volgt op het jaar waarin de huisarts erkend werd.

Betalingsprocedure

In de tweede helft van december 2011 is op basis van de reeds beschikbare gegevens een eerste betaling met betrekking tot het toepassingsjaar 2011 gepland.

De resterende betalingen gebeuren in de loop van 2012. Het betreft betalingen aan huisartsen van wie het Riziv op het moment van de eerste betaling nog niet beschikt over de nodige gegevens, zoals de erkenningsgegevens, gegevens betreffende de betaling van beschikbaarheidshonoraria en/of betreffende de inschrijving in de wachtdienst.

Het rekeningnummer waarop het Riziv de praktijkondersteuning betaalt, kunnen de huisartsen beheren via het online beheer van hun identificatie- (en financiële) gegevens (MyRiziv).

Op 7 december 2011 heeft het Riziv een brief gericht aan alle huisartsen die op basis van de reeds beschikbare gegevens voor de betaling van de tegemoetkoming in aanmerking komen, met daarin de vermelding van het rekeningnummer waarop het Riziv de betaling zal uitvoeren. Dit schrijven laat aan de huisarts toe om een eventuele correctie van het rekeningnummer vóór 16 december 2011 aan het Riziv mee te delen.

(bron: website van het Riziv)