Formulieren 3 en 4 voortaan ook elektronisch

6 feb 2014

Vanaf 31 januari 2014 kunnen artsen via elektronische weg medische gegevens doorsturen naar de DG Personen met een handicap. U hoeft dan niet meer het formulier 'Evaluatie van de handicap' of het sociaal-medische inlichtingenformulier (bijkomende kinderbijslag) in te vullen.
Er zijn enkele voorwaarden om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken: beschikken over een versie van een EMD die het maken en versturen van een Sumehr ondersteunt, een goede registratie van de gegevens binnen het EMD en enkel via het systeem van eHealthboxen versturen.

Vanaf 31 januari 2014 kunnen artsen via elektronische weg medische gegevens doorsturen naar de DG Personen met een handicap. Je hoeft dan niet meer het formulier "Evaluatie van de handicap" of het sociaal-medische inlichtingenformulier (bijkomende kinderbijslag) in te vullen.

Voorwaarde is:

  • dat je werkt met één van de volgende elektronische patiëntendossiers:
    • Le Generaliste V 5.5.500 en hoger
    • Health one 8.0 en hoger
    • CareConnect v1.0 en hoger
    • Prodoc 5.0 en hoger
    • Medidoc 8.0 en hoger
    • Accrimed 7.0  en hoger
    • Medigest 2013.1 en hoger
    • Epicure V18 en hoger
    • OmniPro 2.16.1.e en hoger
    • MediNote 4.0 en hoger
    • Pricare 5.4 en hoger
    • Windoc 8.8.2 en hoger
  • dat je over een eHealthBox en een eHealth-certificaat beschikt om de gegevens via beveiligde weg te versturen. Hoe je een certificaat aanvraagt, kan je lezen op de website van eHealth.

Hoe ga je te werk?

  • Als je patiënt vraagt om het  formulier "Evaluatie van de handicap" of het sociaal-medische inlichtingenformulier in te vullen, zeg je dat je de gegevens via elektronische weg zal versturen. 

Je mag het deel van het  formulier "Evaluatie van de handicap" dat verplicht door de arts moet ingevuld worden (of deel B van het sociaal-medische inlichtingenformulier), vernietigen. Zo vermijden  we dat die documenten alsnog worden opgestuurd. 

Opgelet: de andere delen van het formulier moet de aanvrager zelf nog invullen en zo snel mogelijk opsturen naar onze dienst!  
  • Je maakt een SUMEHR (samenvatting van de medische gegevens van de patiënt) aan in het elektronisch patiëntendossier.
  • Je verstuurt de SUMEHR via de eHealtBox:
    • Klik op "My eHealth" (bovenaan in de navigatie).
    • Meld je aan met je elektronische identiteitskaart en duid je profiel aan.
    • Daarna kom je terecht in de eHealtBox. Klik op het tabblad "Nieuw bericht".
    • Vul in het vak "Bestemmelingen" het adres in van de DG Personen met een handicap: 0367303366-onderneming.
    • Vul steeds ook de vakken "onderwerp" en "INSZ van de patiënt" in.
    • Laat het vak "bericht" blanco, want anders zal dit als afzonderlijk bericht naar onze dienst worden gestuurd.
    • Vink eventueel "belangrijk" aan  als de patiënt in aanmerking komt voor een versnelde afhandeling.
    • Neem de SUMEHR als bijlage op en eventueel ook bijkomende attesten.  De bijkomende attesten moeten één van volgende extensies hebben: .avi; .bmp; .xlsx; .xls; .cvs; .gif; .html; .jpeg; .txt; .mpeg; .msg; .docx; .doc; .odp; .ods; .odt; .4.0; .pdf; .pdfa; .ppt; .pptx; .ppt; .ps; .mov; .rtf; .tif; .wma; .wsd; .wmc; .wpd.
    • Bij "Notificaties" raden we je aan om de leesbevestigingen in te schakelen. Zo krijg je meteen van ons een bericht dat de gegevens goed zijn toegekomen

Raadpleeg de handleiding over de eHealthBox (.pdf)

Wie heeft toegang tot de medische gegevens?

Enkel de evaluerende artsen van de DG Personen met een handicap hebben toegang tot de gegevens.

(bron: www.handicap.fgov.be)