Er zijn nog 34 wachtenden voor u: wachten op wachtnummer 1733

Het wachtnummer 1733, dat in Vlaanderen gebruikt wordt om een dokter van wacht te bereiken, blijft kampen met problemen. Burgers melden lange wachttijden en artsen geven aan dat de werking niet altijd efficiënt verloopt. Domus Medica vraagt daarom dringende aanpassingen aan het systeem.

Verschillen per regio

Het nummer 1733 is in de meeste regio’s van Vlaanderen het standaardkanaal om een huisarts van wacht te bereiken. In ongeveer een derde van de wachtposten komt de oproep binnen bij een operator in een medische noodcentrale, waar een telefonische triage gebeurt (fase 2). In de overige regio’s worden burgers rechtstreeks doorgeschakeld naar de lokale wachtpost (fase 1). Het nummer 1733 is een samenwerking tussen de FOD Volksgezondheid en de FOD Binnenlandse Zaken.

Al jarenlang is het de bedoeling om het model met de medische noodcentrales in heel België in te voeren, maar inkanteling van bijkomende wachtposten wordt telkens uitgesteld. Intussen zijn er verschillende knelpunten: onderbezetting bij de noodcentrales met lange wachttijden tot gevolg, gebrek aan overleg tussen wachtposten en noodcentrales en soms slordig afgewerkte triages. In communicatie tussen de wachtposten en de FOD Volksgezondheid worden deze problemen ook door de administratie erkend.

Voorstellen voor hervorming

Volgens Domus Medica zijn er maatregelen nodig om de werking te verbeteren. We schuiven onder meer volgende voorstellen naar voren:

  • een onmiddellijke oplossing voor de huidige wachttijden om medisch onveilige situaties te vermijden;
  • een terugkeer naar een provinciale werking van de noodcentrales, zodat provincies elkaar bij personeelstekort kunnen ondersteunen via een ‘overflow’-systeem;
  • een berekening van het benodigde aantal medewerkers (VTE) in de noodcentrales en een implementatieplan om fase 2 tegen de zomer van 2026 in heel Vlaanderen te realiseren;
  • een alternatief triagemodel, mocht blijken dat de huidige aanpak structurele problemen blijft vertonen. Hiervoor worden samen met de wachtposten en Wachtposten Vlaanderen vzw de nodige gesprekken reeds gevoerd.
  • daarnaast blijft Domus Medica ijveren voor een verplichte en bindende triage, waarbij elke patiënt systematisch de triage doorloopt en de uitkomst hiervan ook gevolgd dient te worden.

Via haar partnerschap met Wachtposten Vlaanderen vzw bekijkt Domus Medica samen met de sector welke signalen en beleidsvoorstellen we nog bijkomend willen geven richting het beleid.

Michiel Van Lysebetten
Expert Out of Hours Care