Tele-Onthaal biedt anonieme telefonische hulp en chatgesprekken aan mensen met psychosociale problemen. Het gesprek met Tele-Onthaal kan een crisismoment opvangen en de persoon sterken om verder hulp te durven zoeken. Er wordt duidelijke en begrijpbare informatie gegeven over professionele bijstand in de buurt van de persoon. Ook het gesprek met de huisarts kan worden voorbereid. Tele-Onthaal probeert een ondersteunende en aanvullende rol te vervullen in de (geestelijke) gezondheidszorg en voor huisartsen in het bijzonder.
Als noodlijn bevindt Tele-Onthaal zich op een unieke positie: het hulpaanbod staat nadrukkelijk open voor iedereen. De persoon die contact opneemt met de telefonische/online hulpdienst van Tele-Onthaal kan anoniem blijven. Tele-Onthaal bevindt zich hierdoor op de nulde lijn: nog vóór de ‘face tot face’ drempel van de andere welzijns- en gezondheidsorganisaties.
Toch zijn heel wat mensen niet op de hoogte van het bestaan van Tele-Onthaal. Huisartsen kunnen het hulpaanbod van Tele-Onthaal bekend maken aan hun patiënten door in de wachtkamer een affiche op te hangen en folders neer te leggen. Dit materiaal kan je gratis verkrijgen via federatie@tele-onthaal.be of op het telefoonnummer 09/220.82.92.
Tele-Onthaal is 24u/24u en 7 dagen op 7 gratis bereikbaar op het nummer 106.
Chatten kan anoniem via de webstite www.tele-onthaal.be.