Wijziging aanvraagformulier voor tegemoetkoming voor het gebruik van telematica

5 okt 2011

Een erkend huisarts of kandidaat-huisarts kan een jaarlijkse tegemoetkoming krijgen van het Rijksinstituut voor Ziekte -en Invaliditeitsverzekering in de kosten van softwarepakketten die gebruikt worden voor het elektronisch beheer van medische dossiers. Alleen de softwarepakketten die aanvaard zijn door de Nationale commissie geneesheren-ziekenfondsen komen voor de tegemoetkoming in aanmerking.

Voor de tegemoetkoming m.b.t. het toepassingjaar 2011 dient de huisarts hiertoe een aanvraag tot tegemoetkoming in bij de Dienst voor Geneeskundige Verzorging van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering en maakt daarbij gebruik van het aanvraagformulier 2011 (PDF - 19 KB).

In tegenstelling tot de voorgaande toepassingsjaren, hoeft de huisarts zijn rekeningnummer niet meer op het aanvraagformulier te vermelden. Het beheer van de rekeningnummers voor alle Riziv-vergoedingen gebeurt namelijk door middel van de Riziv-webtoepassing voor het online beheer van de identificatie- en financiële gegevens.

Het bedrag van de jaarlijkse tegemoetkoming voor het toepassingsjaar 2011 bedraagt 806,12 EUR.

De lijst van gehomologeerde software werd op 11 december 2006 aanvaard door de Nationale commissie geneesheren-ziekenfondsen en is gepubliceerd op de website van de FOD Volksgezondheid.

Vanaf het toepassingsjaar 2012 wijzigen de modaliteiten voor de aanvraag van de betreffende tegemoetkoming (nieuwe, elektronische aanvraagprocedure). Van zodra vastgesteld, worden deze gewijzigde modaliteiten op de website van het Riziv gepubliceerd.

(Bron: website van het Riziv)