Tournée Minérale: Vlaming zegt massaal ‘ja!’ tegen maand zonder alcohol

De negende editie van Tournée Minérale, georganiseerd door VAD/De Druglijn, daagt iedereen uit om in februari een maand lang geen alcohol te drinken. Dit jaar ligt de focus op de verschillende redenen waarom mensen deelnemen. De campagne benadrukt dat er evenveel redenen zijn om mee te doen als er deelnemers zijn, variërend van fysieke voordelen zoals beter slapen en sterkere sportprestaties, tot mentaal welbevinden en gezondheidsredenen.

Elk jaar doet ongeveer een op de vijf volwassenen in Vlaanderen mee aan Tournée Minérale. Een marktonderzoek uit 2024 bevestigde dit cijfer opnieuw. Deelnemers, zowel nieuw als terugkerend, vinden in de campagne een jaarlijkse houvast om ongezonde alcoholgewoontes te voorkomen. Onderzoek van de UGent toonde aan dat deelnemers een half jaar na de campagne nog steeds gemiddeld twee glazen minder per week drinken.

De campagne van 2025 richt zich op de persoonlijke motivaties van deelnemers. Sommigen doen mee vanwege de onmiddellijke fysieke voordelen, anderen vanwege mentaal welbevinden of persoonlijke ervaringen met alcohol. De campagne wil het groeiende besef versterken dat alcohol geen onschuldig product is en moedigt deelnemers aan hun redenen te delen op de Tournée Minérale-website.

Bekende Vlamingen zoals Natalia, Zohra, Annemie Struyf en anderen doen ook mee aan Tournée Minérale 2025. Daarnaast organiseert de campagne een wedstrijd waarbij deelnemers een exclusieve Tournée Minérale-Dopperfles kunnen winnen. De campagne biedt ook tips, getuigenissen en mocktailrecepten via sociale media en nieuwsbrieven om deelnemers te ondersteunen.

Wim Torbeyns