Thuiszorg stapt over op systeem van cohortzorg

16 apr 2020

Om de uitbraak van het coronavirus in de thuiscontext te beheersen, moet de thuiszorg  zich organiseren in cohorten. Cohortzorg houdt in dat een vaste equipe verzorgenden en een vaste equipe verpleegkundigen exclusief instaan voor de zorg en ondersteuning bij personen die besmet zijn met COVID-19 of door de (huis)arts als potentieel besmet beschouwd worden.

  • De zorg en ondersteuning voor (vermoedelijke) COVID-19 patiënten kan enkel en alleen nog geleverd worden door zorgverleners die in aangemelde cohortteams werken (mits tijdelijke uitzondering van dossiers in een uitdoofscenario).
  • Verzorgenden en verpleegkundigen die géén deel uitmaken van deze equipes voor (mogelijke) COVID-19 cliënten nemen de zorg op voor cliënten die niet besmet zijn. Deze cohortteams zijn opgestart sinds donderdag 16 april.

Aanmelding patiënt via 0800-nummer

Sinds donderdag 16 april moeten nieuwe (vermoedelijk) COVID-19 positieve patiënten die gezinszorg of thuisverpleging nodig hebben, aangemeld worden via een provinciaal 0800-nummer. Dit nummer is 24u op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar voor zorgverleners en voorzieningen. Aanmeldingen via dit nummer worden geregistreerd en vervolgens doorgegeven aan de coördinatoren van de lokale cohortteams. Zij zorgen op hun beurt voor een uitgebreide intake en planning van de zorg.

De provinciale 0800-nummers COVID-19 cohortzorglijn:

West-Vlaanderen 0800 11 831
Oost-Vlaanderen 0800 11 832
Antwerpen 0800 11 833
Limburg 0800 11 834
Vlaams-Brabant 0800 11 835


Inzet in woonzorgcentra en schakelzorgcentra

Ook de schakelzorgcentra en woonzorgcentra kunnen via de provinciale 0800-numers de hulp vragen van de cohortteams uit de thuiszorg. Er kan dan een team uit de gezinszorg en/of thuisverpleging ter plaatse gestuurd worden. De geïntegreerde provinciale cohortzorgcoördinator zal de vraag beluisteren en in eerste instantie aan vraagverheldering doen. Vervolgens zal hij/zij de mogelijkheden bekijken om een team uit de gezinszorg en/of thuisverpleging ter plaatse te sturen.

De geïntegreerde provinciaal cohortzorgcoördinator is via het 0800-nummer het unieke aanspreekpunt voor de woonzorgcentra. Hij/zij zal na registratie van de hulpvraag bij het 0800-nummer zorgen dat de hulpvraag binnen de 24u wordt beantwoord.

Het woonzorgcentrum moet wel in eerste instantie een beroep doen op de mogelijke ondersteuning vanuit de eigen groepering of beheersinstantie of de medische reserve van www.helpdehelpers.be.