Vandaag ging op voorstel van minister L. Onkelinx en met goedkeuring van de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid een ruim overleg van start over de verdere ontwikkeling van de informatisering in de gezondheidszorg.
Voortbouwend op de basisdiensten die de afgelopen jaren door het eHealthplatform werden ontwikkeld komt het er thans op aan om in overleg en dialoog met alle betrokkenen operationele engagementen en prioriteiten te definiëren die een kwaliteitsvolle zorg rond de patiënt kunnen verbeteren.
Het gebruik en de veralgemening van een uniek en gestructureerd patiëntendossier is hierbij een basisgegeven. Bij het overleg zijn alle partijen betrokken: zorgverleners, ziekenfondsen , patiënten, overheden, ICT-‐bedrijven.
Het overleg moet uitmonden in een concreet stappenplan voor de komende jaren dat op 20 december 2012 tijdens een rondetafelconferentie zal worden voorgelegd.
Naar aanleiding van dit overleg werd een Oriëntatienota opgesteld waarin verschillende thema’s en doelstellingen worden in kaart gebracht, o.m.
- het realiseren van een grotere betrokkenheid van burgers en zorgverleners bij de e-‐gezondheidszorg
- het gebruik van geïnformatiseerde gegevensopslag en uitwisseling als een fundamentele kwaliteitsnorm in de zorg, zowel ambulant als in het ziekenhuis
- het aanmoedigen van elektronische uitwisseling van gegevens en het toepassen van adequate stimuli
- het bevorderen van de elektronische communicatie tussen zorgverleners en overheid en het sneller ontwikkelen van administratieve vereenvoudiging
- het definiëren van prioritaire sleutelprojecten (elektronisch voorschrijven, factureren, consulteren van resultaten, beschikbaar zijn van medicatieschema's, uitwisseling tussen eerste lijn en ziekenhuizen, enz.)
- het nadenken over de ontwikkeling van elektronische contacten in de zorg (telegeneeskunde, enz.).
Over al deze punten zal vanaf vandaag in een aantal werkgroepen aan het stappenplan worden gewerkt op basis van concrete praktijkvoorbeelden waarbij telkens het belang van de patiënt centraal staat.