Mag ik na een teleconsultatie het bewijs van elektronisch voorschrift naar de patiënt of meteen naar de apotheker te mailen?

20 aug 2020

Het is nog steeds verplicht om een bewijs van elektronisch voorschrift op papier mee te geven met de patiënt. Maar na een teleconsultatie in tijden van COVID-19 is dat niet evident. Toch is het verzenden van een elektronisch voorschrift via mail niet GDPR-conform, los van wie de ontvanger is. Zo'n mail bevat immers medische informatie van de patiënt die onveilig wordt verstuurd.

Wat wel kan, én in regel is met de huidige GDPR-wetgeving, is énkel de RID-code aan de patiënt bezorgen (via mail, foto, sms of mondeling), die de apotheker kan inlezen. In geval van panne zal de apotheker het voorschrift echter niet kunnen afleveren.

Daarnaast kun je het voorschrift opladen op een beveiligd platform, bv. Helena. Dan kan de patiënt het zelf tonen (op zijn smartphone) of de RID-code doorzenden naar de apotheek. Daarmee respecteer je meteen ook de wettelijke vrije keuze qua apotheek van de patiënt. Meteen naar de apotheker sturen vermijd je best om die reden.
 
Zie ook onze e-learning ‘Elektronisch voorschrijven’ op medi-campus.be (geaccrediteerd voor 0,5 punt in Ethiek en economie).