Deze ochtend berichtte De Standaard over de moeilijkheid die werknemers ondervinden om een afspraak te maken bij de huisarts en een ziektebriefje te verkrijgen tijdens de grieppiek. Het artikel citeert ook een werknemer van het sociaal secretariaat Acerta die toelicht dat werknemers wettelijk niet verplicht zijn om hun eigen huisarts te consulteren voor een ziekteattest. Volgens haar is er altijd wel ergens een mogelijkheid om een attest te verkrijgen en bieden de wachtposten een alternatief. Domus Medica uit haar bezorgdheid over deze uitspraak en betreurt dat dergelijke onjuiste informatie wordt verspreid.
Wachtposten dienen niet voor ziekteattesten
De taak van wachtposten is het bieden van dringende, medische zorg die niet kan wachten tot de volgende dag. Het uitschrijven van ziekteattesten valt hier dus niet onder. Wanneer mensen toch naar een wachtpost komen voor een ziektebriefje, brengt dit de primaire functie van de wachtpost – het verlenen van dringende medische hulp – in het gedrang. We zijn ons bewust van het feit dat het soms een uitdaging is voor werknemers om tijdig een ziekteattest te verkrijgen, maar de oplossing hiervoor ligt niet bij de wachtposten.
Shoppen naar ziektebriefjes is geen oplossing, afschaffing van het ziektebriefje voor drie dagen wél
Het shoppen naar ziektebriefjes is een rechtstreeks gevolg van de eis van werkgevers om voor elke korte afwezigheid langer dan één dag een doktersattest voor te leggen. Dit zorgt voor een onnodige belasting van de huisarts. Zoals dr. Jeroen van den Brandt (voorzitter Domus Medica) ook aanhaalt in het artikel zijn een kwart van alle raadplegingen er louter voor een attest. Deze patiënten hebben zelf geen medische zorgvraag en komen enkel langs voor een ziektebriefje omdat het moet van hun werkgever. Domus Medica pleit daarom al langer voor de afschaffing van het verplichte ziektebriefje voor afwezigheden tot drie dagen. Onderzoek toont aan dat deze maatregel niet leidt tot meer ziekteverzuim, en dit de huisarts meer tijd en ruimte biedt voor essentiële patiëntenzorg. Daarnaast moet er een herverdeling komen van de taken binnen de eerste lijn, met administratieve en verpleegkundige ondersteuning voor elke praktijk.
Belang van correcte informatie naar het brede publiek
Naar aanleiding van dit artikel hebben we deze ochtend contact opgenomen met Acerta. We hebben onze bezorgdheid geuit en de visie van Domus Medica gedeeld. Het is voor ons van groot belang dat het brede publiek correct wordt geïnformeerd en enkel aanklopt bij de huisartsenwachtpost voor dringende medische zorg die niet kan wachten tot de volgende dag. Acerta betreurt deze ongelukkige communicatie en heeft ons laten weten dat ze contact hebben opgenomen met De Standaard om deze informatie recht te zetten.
Alec De Cort
Beleidsmedewerker
Lees hier het volledige artikel van De Standaard.