De 'Hersenletsel Lijn' werd verlengd tot eind 2025. Dit pilootproject van de Hersenletsel Liga vzw in samenwerking met 13 organisaties verspreid over heel Vlaanderen biedt mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH), hun mantelzorgers, familieleden en zorgverleners een luisterend oor en ondersteunt hen in hun zoektocht naar de juiste begeleiding en hulp.
Uit cijfers van de Hersenletsel Liga blijkt een aanzienlijke toename van hulpvragen in 2024. Met maar liefst 520 hulpvragen, waarvan ongeveer de helft telefonisch en de andere helft via elektronische weg binnenkwam, blijkt de lijn een cruciale bron van ondersteuning te zijn voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving.
De hulpvragen kwamen gelijkmatig binnen gedurende het jaar, met pieken in mei, oktober en december. De meeste vragen kwamen van hulpverleners (40%), gevolgd door personen met NAH zelf (22%) en hun naasten, zoals ouders en partners. Dit toont aan dat de Hersenletsellijn niet alleen directe ondersteuning biedt aan patiënten, maar ook een belangrijke rol speelt in het informeren en begeleiden van zorgverleners.
Een aanzienlijk deel van de vragen (26%) had betrekking op het ondersteuningsaanbod in de sector, wat de noodzaak benadrukt van duidelijke informatie en begeleiding voor NAH-patiënten. Andere veelvoorkomende vragen betroffen algemene informatie, psychosociale ondersteuning en juridische of financiële zaken.
De Hersenletsel Lijn is bereikbaar op het nummer 02 681 81 81 (elke werkdag van 9 tot 12 uur), via contact@hersenletsellijn.be of via het contactformulier.
Wim Torbeyns