anaf 1 januari 2019 kan u getuigschriften voor verstrekte hulp en overeenstemmingsstroken nog uitsluitend online bestellen.

Om fraude met getuigschriften van verstrekte hulp en overeenstemmingsstroken tegen te gaan, besloot het Comité van de Verzekering voor Geneeskundige Verzorging al in 2017 een reeks wijzigingen door te voeren in de manier waarop getuigschriften konden worden besteld. Daarbij werd onder meer het principe goedgekeurd om vanaf 1 januari 2019 enkel nog online en op een beter beveiligde en vereenvoudigde manier de getuigschriften te bestellen. We zetten de belangrijkste nieuwigheden even voor u op een rijtje:

  • U bestelt enkel nog online via de beveiligde bestelapplicatie Medattest. Bestellen per brief of per fax is niet langer mogelijk.
  • U heeft online toegang tot de bestelapplicatie via beveiligde identificatietools als uw eID-kaart, de numerieke sleutel (TOTP) en de itsme@-applicatie.
  • U kunt nieuwe, beveiligde online betalingsmethodes gebruiken zoals bijvoorbeeld Maestro en kredietkaarten.
  • De nieuwe applicatie zal een module bevatten voor de verificatie van het KBO-nummer van de entiteit die de honoraria int en die u in uw bestelling hebt vermeld.

Bestelapplicatie Medattest ondergaat ook enkele wijzigingen. De applicatie krijgt een trackingsysteem dat u de mogelijkheid biedt om de voortgang van uw bestelling gedurende het hele traject te volgen. Het contactcentrum ziet zijn takenpakket uitgebreid en geeft voortaan niet alleen uitleg over de bestelling, maar ook over de manier waarop het attest moet worden ingevuld.

Als het van het Riziv had afgehangen, was deze wijziging al sneller doorgevoerd. Dat kon echter pas nadat een nieuwe concessieovereenkomst was afgesloten met Speos, de dochter van bpost die Medattest beheert. De nieuwe overeenkomst treedt in werking op 1 januari zodat ook dan de wijzigingen kunnen worden doorgevoerd.


Zie ook: